Embodiment and education: the body and the new paradigms of complexity
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n17.p113Keywords:
Embodiment, Education, Communicative action, Theory of complexityAbstract
This paper discusses the issues of embodiment and education in the context of interdisciplinary teaching among teachers of Physical Education and Natural Sciences, presented in a lecture at the National Meeting of Teachers of Physical Education and Natural Science Education Network Synod. First, the concepts of education and embodiment are introduced. Based on these concepts, the issues of embodiment in the context of the paradigms of complexity and communicative action are addressed. The discussion concludes with the presentation of challenges for interdisciplinary work among teachers of Physical Education and Natural Sciences on the issue of corporality at school.
Downloads
References
AHLERT, A. A eticidade da educação: o discurso de uma práxis solidária/universal. 2. ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2003.
AHLERT, A. La esperanza como eje en la formación docente: aportes de la teología de la esperanza de Jürgen Moltmann. Fundamentos em Humanidades, Universidad Nacional de San Luis, Argentina, v. 17, p. 71-84, 2008.
ASSMANN, H. Paradigmas educacionais e corporeidade. 2. ed. Piracicaba: UNIMEP, 1994.
BECK, N. L. J. Educar para a vida em sociedade: estudos em ciências da educação. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.
BOZZA, D. A.; AHLERT, A. O corpo na escola de Ensino Médio: relações e interrelações históricas, culturais e sociais. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/869-4.pdf. Acesso em: 20 abr. 2010.
DEMO, P. Educação e qualidade. Campinas: Papirus, 1994.
DEMO, P. Educar pela pesquisa. 7. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. A educação na cidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREITAG, B. Habermas e a filosofia da modernidade. Perspectiva, São Paulo, v. 16, p. 23-45, 1993.
FRIGOTTO, G. Qualidade de Vida, Educação e Universidade. In: MACHADO, C. L. B.; BRUM, R. F. Olhares sobre o futuro: o desafio da qualidade nas condições contemporâneas do trabalho e da educação universitária. São Leopoldo: UNISINOS, 1996.
GALIAZZI, M. C. et al. (Orgs.). Construção curricular em rede na educação em ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.
JOÃO, R. B.; BRITO, M. Pensando a corporeidade na prática pedagógica em educação física à luz do pensamento complexo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 263-272, 2004.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2001.
MORIN, E. Meus Demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
PIZZI, J. Ética do discurso: a racionalidade ético-comunicativa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1994.
POZZOLI, M. T. Transformar el conocimiento en la sociedad globalizada (Pensamiento Complejo y Transdisciplinariedad). Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, Santiago, Chile, v. 5, n. 16, p. 163-192, 2007.
PRESTES, N. M. H. Educação e racionalidade: conexões e possibilidades de uma razão comunicativa na escola. Porto Alegre: EDIPUCRS, 1996.
ROMÃO, J. E. Educação. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.
SILVA, J. M. Pós-humano. Jornal Correio do Povo, Porto Alegre, 13 jul. 2003, p. 4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.