THE DIDACTIC CONTRACT AND ITS HORIZON OF EXPECTATION
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v15i33.22457Resumo
The aim of the present article is to
investigate the meaning of the didactic contract
from the point of view of a key philosophical
concept, originated in Husserl’s phenomenology,
namely the notion of horizon. We feature in
particular the notion of horizon of expectation, as
developed by H. R. Jauss and the Constance
School. The core of the article is to explicit the
ideas that result from the confrontation of the
principles governing the notion of didactic
contract with the idea of horizon of expectation.
This theoretical perspective is illustrated with two
case studies: the dialog between two graduate
students who are working on a mathematical
problem that has been elaborated with the
methodology of didactic engineering and an oral
communication between professional
mathematicians in the context of a research
seminar in mathematics. We conclude by
reflexive comments about the nature of
interactions between the fields of philosophy and
mathematics education and lastly comment on
the fertility of networking approaches from
didactics of mathematics and hermeneutics.
Namely, we underline that hermeneutics and
phenomenology may be applied in the context of
mathematics education but also, conversely, that
didactical contexts and theoretical constructs may
enrich philosophical accounts.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.