Professional competence self-perception of Physical Education graduates from IFCE Canindé - CE

Authors

  • Adaiane Bezerra Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Canindé
  • Nilson Vieira Pinto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Canindé

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2014.v12.n2.p61
Supporting Agencies
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Keywords:

Competência Profissional, Educação Física, Autopercepção.

Abstract

This study aims to assess the self-perception of graduates in Physical Education, from IFCE Caninde (CE), about their professional competence. The study included 33 graduating enrolled for the first semester of 2013, assessed by Self-perception of Professional Competence Scale, plus the analysis of teaching expertise. For data analysis, the results were grouped into conceptual, procedures (techniques) and attitudinal dimensions and evaluated according assumptions by Nascimento (1999). The results showed that 27 (81.8%) students have a positive self-perception of their professional competence. All dimensions of the contents were scored positively, although the conceptual dimension has presented a lower score. The majority of graduates (90.9%) reported to have teaching experience, being predominant in males (60.6%). This experience was characterized by participation in various projects (72.7%), activities in school (36.4%) and other interventions (30.3%). These findings could have been motivated by several interventions in the course of their academic background in teaching, research and extension activities, although it perceives also the need to strengthen the formative academic practice in their concepts and meanings. Keywords: Professional Competence; Physical Education; Self-perception.

Downloads

References

BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Revista da Educação Física, Maringá, v. 20, n. 2, p. 281-89, 2009.

BATISTA, P. M. F. Discursos sobre a Competência: contributo para a (re)construção de um conceito de competência aplicável ao profissional do desporto. 2008. 591f. Tese (Doutorado em Ciências do Desporto) - Universidade do Porto, Porto, 2008.

CARDOSO, F. A. Homens fora de lugar? A identidade de professores homens na docência com crianças. In: 30ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED. Anais... Caxambu: 2007. Disponível em: http://30reuniao.anped.org.br/trabalhos/GT23-3550--Int.pdf. Acesso em: 27 de novembro de 2014.

COSTA, L. C. A.; NASCIMENTO, J. V. O Bom Professor de Educação Física: Possibilidades para a Competência Profissional. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 20, n. 1, p. 17-24, 2009.

DARIDO, S. C.; SOUZA JÚNIOR, O. M. Para ensinar Educação Física. Campinas: Papirus, 2007.

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: conteúdos, suas dimensões e significados. In: Universidade Estadual Paulista. PROGRAD. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 51-75.

ESTEVES, M. Construção e desenvolvimento das competências profissionais dos professores. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, n. 8, p. 37-48, 2009.

FREIRE, E. S.; VERENGUER, R. C. G.; REIS M. C. C. Educação Física: pensando a profissão e a preparação profissional. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 1, n. 1, p. 39-46, 2002.

MALACO, L. H. Formação de educadores: educação, currículo e competência profissional. Revista Unifieo, v. 5, n. 9, p. 57-60, 2006.

NASCIMENTO, J. V. Escala da Auto-Percepção de Competência Profissional em Educação Física e Desportos. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 5-21, 1999.

VASCONCELLOS, C. S. Competência docente na Perspectiva de Paulo Freire. Revista da Educação AEC, Brasília, v. 36, n. 143, p. 66-78, 2007.

VIEIRA, L. F.; VIEIRA, J. L. L.; FERNANDES, R. Competência profissional percebida: um estudo com estudantes de Educação Física em formação inicial. Revista da Educação Física, Maringá, v. 17, n. 1, p. 95-105, 2006.

TILLEMA, H. H. Belief change towards self-directed learning in student teachers: Immersion in practice or reflection on action. Teaching and Teacher Education, v. 16, n. 5, p. 575-91, 2000.

Published

07-03-2016

How to Cite

VIEIRA, A. B.; PINTO, N. V. Professional competence self-perception of Physical Education graduates from IFCE Canindé - CE. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 12, n. 2, p. 61–68, 2016. DOI: 10.36453/2318-5104.2014.v12.n2.p61. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/12925. Acesso em: 18 may. 2025.