Ways of teaching used in the first four grades of elementary school by physical education professionals from the municipal public network of Marechal Cândido Rondon - PR
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p11Keywords:
Teaching Methods, Physical Education, ChangesAbstract
This study was conducted with a group of teachers in 1999 and another in 2000. Its objectives were to verify the teaching methods used by Physical Education teachers in the municipal network of Marechal Cândido Rondon (PR) during these years and provide proper guidance. In the first phase (1st semester), observations were conducted to identify the predominant teaching methods applied by Physical Education professionals in their daily classes through descriptions of the activities developed — qualitative research. For this, four categories of analysis based on various authors were created: directive, semi-directive, non-directive, and relational. After the observations, the results for each teacher involved in the research were presented and discussed, and appropriate guidance based on Motor Education was provided. Then, in the second phase (2nd semester), the procedure was repeated, allowing changes (or lack thereof) to be observed. Shortly after each class observed in the 2nd semester, a meeting was held between the researcher/supervisor and the teaching teacher to discuss teaching methods and alternative solutions for the activities. The results were significant, as in both years, the directive results found in the 1st semester were reversed into relational attitudes in the 2nd semester, thus demonstrating the importance of Continuing Education (in this case, post-university follow-up) as a primary model for achieving qualitative changes in Education.
Downloads
References
ANDRÉ, M. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, M. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.
BECKER, F. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. Educação e Realidade, v. 19, n. 1, p. 89-96, 1994.
CANFIELD, J. T. Estilos de ensino de Mosston. Santa Maria: UFSM, 1986. Apostilado.
COLL, C. Hacia una diferenciación de los contenidos escolares. In: COLL C. et al. Los contenidos en la reforma. Madrid: Santilhana, 1992.
COLL, C.; SOLÉ, I. Los profesores y la concepción constructivista. In: COLL, C. et al. El constructivismo en el aula. Barcelona: Editorial Graó, 1994.
CURTISS, S. A alegria do movimento na pré-escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.
EZPELETA, J.; ROCKWELL, E. A escola: relato de um processo inacabado de construção. Pesquisa participante. São Paulo: Cortez, 1989.
FRIGOTTO, G. O. Enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, M. (Org.) Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.
HILDEBRANDT, R.; LAGING, R. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.
MARQUES, M. O. Paradigmas em educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 73, n. 175, p. 543-65, 1992.
MARTINS, J. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, M. (Org.) Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.
MOREIRA, W. W. Perspectivas da Educação Motora na escola. In: DE MARCO, A. (Org.) Pensando a educação motora. Campinas: Papirus, 1995.
MOSSTON, M. La enseñanza de la educación física. Buenos Aires: Paidós, 1978.
PICCOLO, V. L. N. Educação motora na escola: uma proposta metodológica à luz da experiência vivida. In: DE MARCO, A. (Org.) Pensando a educação motora. Campinas: Papirus, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.