The content of combat sports in school physical education teaching: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2025.34188

Abstract

OBJECTIVE: This study aimed to analyze the contributions of Brazilian scientific production, published from 1990 to 2022, about the content of combat sports in school Physical Education.
METHODS: Searches were conducted from 2022 October to November in the Scopus, Scielo, and Lilacs databases. For data analysis, descriptors combined with Boolean operators in Portuguese and English were used: (Lutas) OR (Artes marciais; martial arts) OR (Esportes de combate; combat sports) AND (Educação Física; Physical Education) AND (Ensino, teaching) AND (Escola). In addition, content analysis indicators were used to categorize the most evident aspects. After applying the screening and eligibility criteria, 14 articles were included in the study, which were published from 2007 to 2021, being concentrated in 2015. Bibliometric indicators and qualitative content analysis methods were used for data analysis.
RESULTS: From the search, screening, and selection process, 14 articles were included in the study. From the content analysis of the studies, the following categories emerged: “Proposals for teaching combat sports”; “Barriers to teaching combat sports” and “Implications for student formation”.
CONCLUSION: It can be concluded that there is a fruitful debate on the topic of struggles at school, with emphasis on the lack of didactic-pedagogical guidelines for the teacher who intends to address this content. It is hoped that this study will serve as an incentive for the Brazilian scientific community to develop new research on struggles in the school context.

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Author Biographies

Rodrigo Silva da Cunha, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é docente na Educação Básica na rede privada de ensino de Florianópolis.

Marina Saldanha da Silva Saldanha da Silva Athayde, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Licenciada e Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é Doutoranda em Educação Física na Área Biodinâmica do Desempenho Humano pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Daniele Detanico, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do Departamento de Educação Física do Centro de Desportos da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Física da UFSC.

Fabiane Castilho Teixeira Breschiliare, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL. Participante de grupos de pesquisas que direcionam seus estudos à formação e à intervenção profissional.

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Published

22-05-2025

How to Cite

CUNHA, R. S. da; SALDANHA DA SILVA ATHAYDE, M. S. da S.; DETANICO, D.; BRESCHILIARE, F. C. T. The content of combat sports in school physical education teaching: a systematic review. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 23, p. e34188, 2025. DOI: 10.36453/cefe.2025.34188. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/34188. Acesso em: 4 jun. 2025.