The content of combat sports in school physical education teaching: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2025.34188Abstract
OBJECTIVE: This study aimed to analyze the contributions of Brazilian scientific production, published from 1990 to 2022, about the content of combat sports in school Physical Education.
METHODS: Searches were conducted from 2022 October to November in the Scopus, Scielo, and Lilacs databases. For data analysis, descriptors combined with Boolean operators in Portuguese and English were used: (Lutas) OR (Artes marciais; martial arts) OR (Esportes de combate; combat sports) AND (Educação Física; Physical Education) AND (Ensino, teaching) AND (Escola). In addition, content analysis indicators were used to categorize the most evident aspects. After applying the screening and eligibility criteria, 14 articles were included in the study, which were published from 2007 to 2021, being concentrated in 2015. Bibliometric indicators and qualitative content analysis methods were used for data analysis.
RESULTS: From the search, screening, and selection process, 14 articles were included in the study. From the content analysis of the studies, the following categories emerged: “Proposals for teaching combat sports”; “Barriers to teaching combat sports” and “Implications for student formation”.
CONCLUSION: It can be concluded that there is a fruitful debate on the topic of struggles at school, with emphasis on the lack of didactic-pedagogical guidelines for the teacher who intends to address this content. It is hoped that this study will serve as an incentive for the Brazilian scientific community to develop new research on struggles in the school context.
Downloads
References
ALENCAR, Y. O.; SILVA, L. H.; LAVOURA, T. N.; DRIGO, A. J. As lutas no ambiente escolar: uma proposta pedagógica. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 23, n. 3, p. 53-63, 2015. http://dx.doi.org/10.18511/0103-1716/rbcm.v23n3p53-63
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BECKER, A. C.; HARNISCH, G. S.; BORGES, G. A. O conteúdo “lutas” nas aulas de educação física em escolas do Oeste do Paraná. Revista Pensar a Prática, v. 24, n. 1, p. 1-21, 2021. https://doi.org/10.5216/rpp.v24.68245
BERTAZZOLI, B. F.; ALVES, D. A.; AMARAL, S. C. F. Uma abordagem pedagógica para a capoeira. Movimento, v. 14, n. 2, p. 207229, 2008. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2069
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção 1. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html Acesso em: 11/08/2024.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br Acesso em: 11/08/2024.
BREDA, M.; GALATTI, L.; SCAGLIA, A.J.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. Florianópolis: Phorte, 2010.
COSTA, A. L. A. da; PEREIRA, V. L.; PALMA, Â. P. T. V. O papel da Educação Física enquanto disciplina escolar. In: 4º CONPEF – Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar. Anais... UEL: Londrina, 2006. Disponível em: https://www.uel.br/eventos/conpef/conpef4/trabalhos/comunicacaooralartigo/artigocomoral12.pdf Acesso em: 11/08/2024.
FERREIRA, N. R.; COSTA, J. L.; HUDSON, T. A.; MEIRELES, J. F. F. Inserção das lutas na educação física escolar da cidade Muriaé - MG. Pensar a Prática, v. 24, p. 1-20, 2021. https://doi.org/10.5216/rpp.v24.67744
FONSECA, J. M. C.; FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de Educação Física escolar em Pelotas, Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, v.16, n. 2, p. 320-618, 2013. https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221
GOMES, N.C.; BARROS, A.M.; FREITAS, F.P.R.; DARIDO, S.C.; RUFINO, L.G.B. O conteúdo das lutas nas séries iniciais do ensino fundamental: possibilidades para a prática pedagógica da educação física escolar. Motrivivência, v. 25, n. 41, p. 305-20, 2013. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2013v25n41p305
GOMES, I. S.; CAMINHA, I. O. Guia para estudos de revisão sistemática: uma opção metodológica para as ciências do movimento humano. Movimento, v. 20, n. 1, p. 395-411, 2014. https://doi.org/10.22456/1982-8918.41542
LACERDA, R. P.; SILVA, J. P.; LOVISI, A.; MOURÃO, L. N. Ensino de lutas: relatos de uma experiência na rede pública. Salusvita, v. 43, n. 3, p. 437-53, 2015. Disponível em: https://secure.unisagrado.edu.br/static/biblioteca/salusvita/salusvita_v34_n3_2015_art_04.pdf Acesso em: 11/08/2024.
LOPES, R. G. B.; KERR, T. O. O ensino das lutas na educação física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 262-79, 2015. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p262
MARIANO, E. R.; SILVA, F. E. L.; SOUZA, S.; RIZZO, D. T. S.; ROSA, V. A. V.; MONTEIRO, L. F. Elas podem se machucar: as lutas no combate ao preconceito de gênero na Educação Física escolar. Research, Society and Development, v. 10, n. 3, e12946, 2021. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i3.12946
MORALES, J; FUKUDA, D. H.; CURTO, C. M.; ITEYA, M.; KUBOTA, H.; PIERANTOZZI, E.; LA MONICA, M. Progression of combat sport activities for youth athletes. Strength and Conditioning Journal, v. 42, n. 3, p. 78-89, 2020. http://dx.doi.org/10.1519/SSC.0000000000000525
MOURA, D. L.; JUNIOR, I. A. L. S.; ARAUJO, J. G. E.; SOUSA, C. B.; PARENTE, M. L. C. O ensino de lutas na educação física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Pensar a Prática, v. 22, e51677, 2019. https://doi.org/10.5216/rpp.v22.51677
NASCIMENTO, P. R. B.; ALMEIDA, L. A tematização das lutas na educação física escolar: restrições e possibilidades. Movimento, v. 13, n. 3, p. 91-110, 2007. https://doi.org/10.22456/1982-8918.3567
NEIRA, M. G.; SOUZA JÚNIOR, M. A Educação Física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 188-206, 2016. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p188
OLIVEIRA, W. L. C.; SANTOS, R. C.; VERLI, M. V. A.; GOMES, M. K. M.; BENASSI, R.; GONÇALVES, L. C. O.; MAGALHÃS NETO, A. M. A inserção dos esportes de combate nas aulas de educação física escolar: uma visão atual. Revista Panorâmica On-Line, v. 22, p. 93-106, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/690 Acesso em: 11/08/2024.
OLIVEIRA, M. P. Lutas na educação física escolar: um estudo no nono ano em uma escola de rede pública municipal de Governador Mangabeira Bahia. 2022. 42f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física em) – Centro Universitário Maria Milza, Governador Mangabeira, 2022. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/626055037/tcc-5-2 Acesso em: 11/08/2024.
OLIVIER, J. C. Das brigas aos jogos com regras: enfrentando a indisciplina na escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
PAIM, T.; TOZETTO, A. V. B.; DUEK, V. P.; COLLET, C.; FARIAS, G. O.; PEREIRA, M. P. V. C. Inserção do conteúdo de lutas na escola: percepções de professores de educação física. Conexões, v. 19, n. 1, p. 1-20, 2021. https://doi.org/10.20396/conex.v19i1.8663964
PEREIRA, M. P. V. C.; CIRINO, C.; CORRÊA, A. O.; FARIAS, G. O. Lutas na escola: sistematização do conteúdo por meio da rede dos jogos de lutas. Conexões, v. 15, n. 3, p. 338-48, 2017. https://doi.org/10.20396/conex.v15i3.8648512
PEREIRA, M. P. V. C.; MARINHO, A.; FOLLE, A.; MOTA, I. D.; FARIAS, G. O. Jogo como estratégia de ensino: tematizando a prática de lutas na escola. Retratos da Escola, v. 14, n. 28, p. 207-21, 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i28.1030
PEREIRA, M. P. V. C.; MARINHO, A.; GALATTI, L.; SCAGLIA, A. J. Lutas na escola: estratégias de ensino de professores de Educação Física. Revista da Educação Física, v. 32, n. 1, p. 1-11, 2021. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v32i1.3226
PEREIRA, M. P. V. C.; FOLLE, A.; MILAN, F. J.; TRUSZ, R.; FARIAS, G. O. Scientific production on martial arts and combat sports content in school physical education: a review study. Ido Movement For Culture – Journal of Martial Arts Anthropology, v. 22, n. 3, p. 33-43, 2022. https://doi.org/10.14589/ido.22.3.6
RODRIGUES, A. I. C.; BAIÃO JUNIOR, A. A.; ANTUNES, M. M.; ALMEIDA, J. J. G. Percepção dos dirigentes das escolas do município de Jaguariúna sobre as lutas. Revista da Educação Física, v. 28, n. 1, p. 1-14, 2017. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v28i1.2809
RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. Pedagogia do esporte e das lutas: em busca de aproximações. Revista Brasileira Educação Física e Esporte, v. 26, n. 2, p. 283-300, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/45899/49502
RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. Possíveis diálogos entre a Educação Física escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, v. 11, n. 1, p. 145-70, 2013. https://doi.org/10.20396/conex.v11i1.8637635
RUFINO, L. G. B.; DARIDO, S. C. O ensino das lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Revista da Educação Física, v. 26, n. 4, p. 505-18, 2015. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.26441
SANCHO, R. Indicadores bibliométricos utilizados en la evaluación de la ciencia y la tecnología. Revista Española de Documentación Científica, v. 13, n. 3-4, p. 842-65, 1990. Disponível em: http://hdl.handle.net/10261/23694 Acesso em: 11/08/2024.
SO, M. R.; BETTI, M. Sentido, mobilização e aprendizagem: as relações dos alunos com os saberes das lutas nas aulas de educação física. Movimento, v. 24, n. 2, p. 555-68, 2018. https://doi.org/10.22456/1982-8918.70995
SO, M. R.; MARTINS, M. Z.; BETTI, M. As relações das meninas com os saberes das lutas nas aulas de educação física. Motrivivência, v. 30, n. 56, p. 29-48, 2018. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p29
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.