Playful manifestation in physical education classes in final series from basic education

Authors

  • Débora Cristina Pereira Ciesca Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Arestides Pereira da Silva Júnior Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n16.p75

Keywords:

Physical Education, Playfulness, Teaching-Learning

Abstract

Many studies and reports of experiences in education have been showing that the playful component is extremely important in the teaching-learning content in basic education schools, being not different from the discipline of Physical Education. Thus, the purpose of this study is to present the manifestation of playful in physical education classes in upper grades of elementary school. This research was characterized like a descriptive qualitative approach, in which the report was the essence of the teachers for their development. It studied five physical education teachers, three from public schools and two from private schools, both from Marechal Cândido Rondon, PR. To obtain the data, we performed a semi-structured interview with the teachers. The analysis was performed descriptively and confronting with the specific theoretical references. It can be noticed that for the manifestation of playful in physical education classes, teachers same as recognizing and realizing the importance credited to this component, have difficulty in directing their classes in this feature. Regarding factors that hinder the presence of recreational classes, including: the lack of respect from students, lack of organization and commitment of teachers in relation to class, as well as the lack of knowledge about the playful, the heterogeneity of students, sportsmanship culture and the students resistance to game/play playfully. 

Downloads

References

ALVES, M. A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.

BALIULEVICIUS, N. L. P.; MACÁRIO, N. M. Jogos cooperativos e valores humanos: perspectiva de transformação pelo lúdico. Fitness & Performance Journal, v. 5, n. 1, p. 48-54, 2006.

BITTENCOURT, G. R.; FERREIRA, M. D. M. A importância do lúdico na alfabetização. Belém, 2002. Disponível em: <http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:TpYwBl0lXMJ:w ww.nead.unama.br/site/bibdigital/monografias/IMPORTANCI A_LUDICO.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução 196/1996. Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: Ministério da Saúde, 1996.

BREGOLATO, R. A. Cultura corporal do jogo. 3. ed. São Paulo: Ícone, 2008.

BUSTAMANTE, G. O. Por uma vivência escolar lúdica. In: SCHWARTZ, G. M. (Org.). Dinâmica lúdica: novos olhares. Barueri: Manole, 2004. p. 55-68.

CASTILHO, D. R. B. A afetividade e o lúdico na aprendizagem. Campinas, 2006. Disponível em: http://libdigi.unicamp.br/document/?view=20703. Acesso em: 23 set. 2009.

CHAMARELLI, R. Educação Física é mais do que prática esportiva. 2009. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=comcontent&view =article&id=12689&Itemid=86>. Acesso em: 22 out. 2009.

CRUZ NETO, W.; TONELLO, M. G. M. A Educação Física na escola e o resgate da cultura popular no Brasil. Revista Digital EfDeportes, Buenos Aires, a. 13, n. 124, set. 2008. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd124/a-educacao-fisica-na- escola-e-o-resgate-da-cultura-popular-no-brasil.htm>. Acesso em: 22 out. 2009.

DARIDO, S. C.; SANCHES NETO, L. O contexto da Educação Física na Escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. Educação Física na Escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Gunabara Koogan, 2005. p. 01-24.

FARIAS, G.; SHIGUNOV, V.; NASCIMENTO, J. V. Formação e desenvolvimento profissional dos professores de Educação Física. In: SHIGUNOV NETO, A.; SHIGUNOV, V. A formação profissional e a prática pedagógica: ênfase nos professores de Educação Física. Londrina, PR: 2001.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KISHIMOTO, T. M. Jogos infantis: o jogo, a criança e a educação. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

KOGUT, M. C. Formação do professor para a escola: um desafio para a educação física. 2007. Disponível em: <http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:QbFuwzCkI8oJ: www.efescolar.pro.br/Arquivos/arq_2007_15.pdf>. Acesso em: 25 set. 2009.

LAVILLE, C.; DIONI, J. A Construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artes Médicas Sul; Belo Horizonte: UFMG, 1999.

LIMA, A. B. Cultura Lúdica na Prática da Educação Física Escolar. In: 9. Encontro Fluminense de Educação Física Escolar - EnFEFE. Anais... Niterói, 2005. Disponível em: <http://cev.org.br/biblioteca/cultura-ludica-pratica-educacao- fisica-escolar>. Acesso em: 03 out. 2009.

LIMA, I. de; SIMÕES, R. Educação Física dialogada: um relato de experiência. Movimento e Percepção, Espírito Santo do Pinhal, v. 10, n. 14, 2009.

MOURÃO, M. S. A dimensão lúdica na educação física escolar. 2009. Disponível em: http://www.escoladavila.com.br/refle_pedag/marcola.pdf. Acesso em: 28 set. 2009.

OLIVEIRA, L. C. F. A escola e a família sob o olhar de seus agentes: um estudo das representações de pais e professores em uma escola cooperativa. 2000. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Rede Pública de Educação Básica do Estado do Paraná: Educação Física. Curitiba: SEED-PR, 2008. Disponível em: . Acesso em: 05 abr. 2009.

PASSOS, W. R.; GOMES, J. Atividades lúdicas e suas contribuições no processo de ensino-aprendizagem. In: 3. Encontro de Bolsistas do Programa de Apoio a Ações Afirmativas para Inclusão Social. Anais... Londrina, 2008. Disponível em: http://www.uel.br/inclusaosocial/pages/arquivos/iiiEBIS/trabalhos/pdf/Wander%20Rezende%20dos%20Passos.pdf. Acesso em: 22 set. 2009.

QUEIRÓS, I. L. V. B. G. O lúdico e o lazer em instituições educacionais. In: 5. Seminário de Lazer em Debate. Anais... Rio de Janeiro, 2004, p. 01-12.

RÊGO, J. M. G. O comportamento negativo dos alunos, o lazer e a Educação Física escolar. In: 10. Encontro Fluminense de Educação Física Escolar - EnFEFE. Anais... 2006. Disponível em: <http://cev.org.br/biblioteca/o-comportamento-negativo-dos-alunos-o-lazer-e-educacao- fisica-escolar>. Acesso em: 22 out. 2009.

ROMERA, et al. O lúdico no processo pedagógico da educação infantil: importante, porém ausente. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 131-152, mai./ago. 2007.

SANTIN, S. Educação Física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. 3. ed. Porto Alegre: Edições EST, 2001.

SCHWARTZ, M. G. Atitudes e condutas lúdicas: a emoção em jogo. In: SCHWARTZ, G. M. (Org.). Dinâmica lúdica: novos olhares. Barueri: Manole, 2004. p. 205-217.

SOLER, R. Educação física escolar. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.

THOMAS, J.; NELSON, J. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. São Paulo: Artmed, 2002.

Published

16-08-2010

How to Cite

CIESCA, D. C. P.; SILVA JÚNIOR, A. P. da. Playful manifestation in physical education classes in final series from basic education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 9, n. 16, p. 75–83, 2010. DOI: 10.36453/cefe.2010.v9.n16.p75. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/3721. Acesso em: 21 jun. 2025.