THE INFLUENCE OF CAPRICHO MAGAZINE IN THE CONSTRUCTION OF AN AESTHETICS SENSE AMONG YOUNG PEOPLE
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2014.v12.n1.p23Keywords:
Meios de comunicação, Indústria da beleza, Cultura.Abstract
This article aimed at understanding in which ways Capricho magazine suggests young readers aesthetic body pattern tendencies and stereotypes. This is a qualitative, descriptive and exploratory approach in a documentary form, characterized as an analysis of media products, conducted by using depth hermeneutics during data analysis. The sample consisted of 25 editions published in 2011 by the magazine. The focus was upon the "Beauty" section, buoyed by themes such as: cosmetics, hair and body. The data shows that the magazine has an exacerbated concern and focus on the quest of teaching fashion and beauty behaviours and body care habits – which are presented in a fragmented manner: hair, buttocks, legs, breasts, hips, etc. This emphasis attached to the body parts that is conveyed by the magazine is in line with the promotion of a body culture which is strongly linked to the market and use of products related to the body.
Downloads
References
ADORNO, T.W. Indústria Cultural e sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
BÁRTOLO, J. Corpo e Sentido: estudos intersemióticos. Livros LabCom, 2007.
BETTI, M.; PIRES, G.D.L. Mídia. In: GONZÁLEZ, F.J.; FENSTERSEIFER, P.E. (org.) Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2005, p.282-288.
BLACKBURN, S. Dicionário Oxford de Filosofia. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
BOAS, S.V. O estilo magazine: o texto em revista. 3. ed. São Paulo: Summus, 1996.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1114,jan. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1115, jan. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1116, fev. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1119, mar. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1121, abr. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1123,mai. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1129,ago. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1130, ago. 2011.
CAPRICHO, São Paulo: Editora Abril. n. 1135, nov. 2011.
CASTRO, A.L. de. Culto ao corpo e sociedade: mídia, estilos de vida e cultura de consumo. 2. ed. São Paulo: Annablume, 2007.
CHAGAS, F.T.L. das. Discurso e linha editorial da Revista Capricho. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 31, 2008. Anais... Natal: 2008. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2008/resumos/R3-1297-1.pdf. Acesso em: 23 jan. 2012.
FIGUEIRA, M.L.M. A Revista Capricho e a construção de representações de feminilidade adolescente. In: CONGRESO IBEROAMERICANO DE HISTORIA DE LA EDUCACIÓN LATINO-AMERICANA, 6, 2003. Anais... San Luis Potosi/México: 2003. Disponível em: http://boletimef.org/biblioteca/2383/Revista-Capricho-e-a-construcao-de-representacoes-de-feminilidade. Acesso em: 13 jun. 2011.
FISCHER, R.M.B. Mídia e educação da mulher: uma discussão teórica sobre modos de enunciar o feminino na TV. Revista Estudos Feministas., v.9, n.2, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v9n2/8642.pdf. Acesso em: 12 dez. 2012.
GIL, A.C. Métodos e técnicas de pesquisa em ciências sociais. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GOELLNER, S.V. A Educação Física e a construção do corpo da mulher: imagens de feminilidade. Motrivivência, Florianópolis, v.7, n.16, mar., 2001. Disponível em: http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/
article/view/4966. Acesso em: 23 out. 2011.
GOELLNER, S.V. Bela, maternal e feminina: Imagens da mulher na revista de Educação Physica. Ijuí: Unijuí, 2003.
GRUSZYNSKI, A.C.; CHASSOT, S.S. O projeto gráfico de revistas: uma análise dos dez anos da Revista Capricho. Conexão de Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v.5, n.10. jul./dez., 2006. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conexao/article/viewFile/215/206. Acesso em: 12 mar. 2010.
LE BRETON, D. A sociologia do corpo. Petrópolis: Vozes, 2006.
MEZZAROBA, C.; MENDES, D.S.; PIRES, G.D.L. Grandes eventos esportivos, mídia e representações: possibilidades/responsabilidades para a Educação Física escolar. In: DANTAS JUNIOR, H.S.; KUHN, R.; DORENSKI, S.
(Orgs.) Educação Física, esporte e sociedade: temas emergentes. v. 4. São Cristóvão: UFS, 2010.
PEREIRA, D.A.A.; DOIMO, L.A. O discurso do corpo na mídia e na literatura: avaliação do autocuidado em mulheres adultas. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL PROCESSO CIVILIZADOR, 12., 2009. Anais... Recife/PE: 2009. Disponível em: http://www.uel.br/grupo-estudo/processoscivilizadores/portugues/sitesanais/anais12/
artigos/pdfs/workshop/W_Pereira.pdf . Acesso em: 30 abr. 2012.
REVISTAS CAPRICHO. Edições de janeiro a dezembro de 2011. São Paulo: Editora Abril
SANT’ANNA, D.B. (Org.). Políticas do Corpo. São Paulo: Estação Liberdade, 1995.
SCALZO, M. Jornalismo de Revista. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2004.
SILVA, A.M. Corpo, ciência e mercado: reflexões acerca da gestação de um novo arquétipo de felicidade. Autores Associados: Florianópolis: UFSC, 2001.
SILVA, D.R. da. Adorno e a Indústria Cultural. Revista Multidisciplinar Urutágua, Maringá, a. 1, n. 4, mai., 2002. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br//04fil_silva.htm. Acesso em: 09 mar. 2012.
SODRÉ, M.; PAIVA. R. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.
TEIXEIRA, D.V. A ética no discurso do jornal Zero hora sobre as mudanças climáticas. 2008. 98f. Dissertação. (Mestrado em Educação Ambiental) - Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2008.
THOMPSON, J. Ideologia e Cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 1995.
TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação: a prática reflexiva. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.