RITES OF PASSAGE: FROM ACADEMIC TO TEACHER THE MEANING OF TEACHING BEING CONSTITUTED.
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v9i0.10679Keywords:
Ritos de passagem – Antropologia do Imaginário – (Auto)biografias EducativasAbstract
This research is the understanding of education compared by the conditions of the theory of the imaginary and theoretical studying and working with formative / self-training through the stories of life and training processes. From the perspective of Anthropology of the Imaginary, from the interpretation of Peres (2011), teachers self-train from the symbolic expression of lived experience regarding your training path. In this sense, the aim is to investigate the symbolic value that arises in the trainees regarding their choices as pedagogical competence when teaching. The methodological contribution of socio-phenomenological qualitative character is linked to Anthropology of the Imaginary (Durand, 1998). The research was conducted with six academics in the stage of conducting the Elementary and Secondary Education, in two undergraduate courses: Pedagogy, UFPEL / Pelotas and Mathematics, UNIPAMPA / Bage in 2013 to collect data was used the technique of autoscopy as a way of narrating itself. The symbolic cores perceived the narratives were grouped by affinities in three mythemes (DURAND, 1998): Fighting (Perception of the initiatory moment in teaching) - Self (re) cognition (perception about their own attitude in the classroom) and transmute (Self-training to the narratives / autoscopy).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.