Provoking context, interiorization of universities and institutional agendas: Border Studies tendencies in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtc.v23i46.16122Keywords:
Fronteiras, limites, frentes, produção científica.Abstract
This paper draws on qualitative and quantitative methods for analyzing research and researchers dealing with recent Border Studies (since 1990) in Brazil. The information has been collected while building the database "Unbral Fronteiras – open access Portal of the Brazilian universities on borders and limits". In the process, borders scholars were listed and invited to answer a questionnaire. The list and the answers helped to draw a map of the spatial distribution of the experts and of their studies (linked mainly to the South and Central Arches) and to identify the main topics (integration; cross-border culture; infrastructure and their limits; fronts) and emerging themes (non-State and non-administrative borders). We conclude there is no methodology nor a consensual theory. We believe that this is a growing field of research and that its center is clearly understood: the international border. Concepts (border, limit, twin cities) and regionalization (border strip, the three arches, dyads) are shared. We conclude that, in Brazil, Border Studies mirror the marginal context of its researchers. In addition, we found correlations between research themes and public policies oriented towards the borders. Finally, we conclude that the scholars dedicated to borders tend to be politically engaged with its object, which is expressed in situated research.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.