Lesson plans development for physical education: the students’ perception
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p185Keywords:
Lesson plan, Physical Education, SchoolAbstract
The lesson plan is extremely important for teaching activities, but little is discussed about the items that compose it, as well as the practical aspects of its elaboration. The focus of the discussion centered on theoretical foundations that are also indispensable, but which have already been well discussed. The reflection can be broadened, discussing important items for the registration and systematization of the production of knowledge in the area of Physical Education, through the lesson plans. The aim of this study was to compare the perception of beginning and finishing students of a Licentiate degree in Physical Education on the importance of the items that make up a lesson plan, as well as discuss these items considering practical aspects of the elaboration of a lesson plan. This is an exploratory-descriptive study, with a sample of 15 graduates with a real possibility of completing the course (concluding group) and 15 graduates of the first and second periods (beginning group) of both sexes, who received a lined paper with the request to assemble a lesson plan with the content of their choice. For the analysis of the lesson plans, the researchers had at their disposal a list of items previously listed after study. For the statistical analysis of the data, the chi-square test was used, being adopted a level of significance of 5%. The “description of activities” was the only item that all students perceived as important and presented in their plans. The second most remembered item was the setting of objectives for class. The counterpoint was the lack of suggestion of “bibliographical references” and “space for comments and reflections after class”. Finally, much still needs to be discussed about the other items that make up a lesson plan that should not be limited to a description of the activities proposed for class.
Downloads
References
ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. S. Barreiras à promoção da criatividade no ensino fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 24, n. 1, p. 59-65, 2008.
ALMEIDA, U. R.; HECKERT, A. L. C.; BARROS, M. E. B. Nas trilhas da atividade: análise da relação saúde-trabalho de uma professora de educação física escolar. Trabalho Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 9, supl. 1, p. 245-63, 2011.
ARRUDA, M. C. C. Escola pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 664-6, 2011.
BARROSO, A.; DARIDO, S. C. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 20, n. 2, p. 281-9, 2009.
BARROSO, A.; DARIDO, S. C. Voleibol escolar: uma proposta de ensino nas dimensões conceitual, procedimental e atitudinal do conteúdo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 179-94, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental - Brasília: MEC/SEF, 1997.
CABRITO, B. G. Avaliar a qualidade em educação: avaliar o quê? Avaliar como? Avaliar para quê? Caderno CEDES, Campinas, v. 29, n. 78, p. 178-200, 2009.
COLL, C.; MARTIN, E.; MAURI, T.; MIRAS, M.; ONRUBIA, J.; SOLÉ, I.; ZABALA, A. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CRUZ, C. E. O planejamento das atividades didáticas. In: CASTRO, A. D. Didática da escola média: teoria e pratica. São Paulo: Edibell, 1976.
DARIDO, S. C. Educação física na escola questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.
FARIA JÚNIOR, A. G. Introdução à didática de educação física. Brasília: Divisão de Educação Física Ministério da Educação e Cultura, 1969.
LAPO, F. R.; BUENO, B. O. O abandono do magistério: vínculos e rupturas com trabalho docente. Psicologia USP, São Paulo, v. 13, n. 2, p. 243-76, 2002.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Editora Cortez, 1994.
MACEDO, E. F. Parâmetros curriculares nacionais: a falácia dos temas transversais. In: MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo, políticas e práticas. Campinas: Papirus, 1999.
MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2009.
NASCIMENTO, A. E.; SILVA, J. V.; SANTOS, F. A. Aulas de educação física escolar: entre o planejamento e a improvisação. In: XVIII Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte (CONBRACE) e V Congresso Internacional de Ciências do Esporte (CONICE). Anais... Brasília, 2013. p. 35-46.
NOGUEIRA, N. O. A apropriação do conhecimento escolar: relações com o currículo numa escola de ensino fundamental. 2004. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.
SACRISTÁN, J. G. A avaliação no ensino. In: SACRISTÁN, J. G.; PÉRES GÓMES, A. I. Compreender e transformar o ensino. 4.ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SCHMITZ, E. F. Planejamento educacional. In: SCHMITZ, E. F. Didática moderna: fundamentos. Rio de Janeiro: LTC, 1983.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TUBINO, M. J. G. O esporte no Brasil: do período colonial aos nossos dias. São Paulo: Ibrasa, 1996.
UNESCO. O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam. São Paulo: Moderna, 2004.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.