Contextualization in physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p109Keywords:
Contextualization, Physical Education, Knowledge Ecology, Learning, ProjectsAbstract
This article intends to address the issue of contextualization in Physical Education, where the learning of content, articulated to scientific knowledge, should be close to the student's personal life and the world in which they move. Contextualization allows the student to find form and meaning in what they are learning to apply in their daily life, thus achieving meaningful learning without losing sight of new knowledge.
Downloads
References
ARISTÓTELES. Vida e Obra. In: OS PENSADORES (Coleção). São Paulo: Abril Cultural, 1973.
BASTIEN, C. Lês connaissantes de l'enfant à adulte. Paris: Colin, 1997.
BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Vitória: UFES, Centro de Educação Física e Desportos, 1997.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1992.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
CONFEF. Carta Brasileira de Educação Física. 2001.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS – ENSINO MÉDIO. Parecer nº 15.
FAZENDA, I. C. A Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. Rio de Janeiro: Scipione, 1994.
GARDNER, H. Inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 1994.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.
NOGUEIRA, N. R. Aprendizagem com projetos. São Paulo: Érica, 1998.
PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEF, 1999.
PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
PLATÃO. A República. Bauru: Edipro, 1998.
PLATÃO. Vida e Obra. In: OS PENSADORES (Coleção). São Paulo: Abril Cultural, 1973.
ROSSATO, A. A. Educação Física não é tudo, mas é 100%. Jacarezinho: Apostilado FAEFIJA, 1997.
TORRES, J. S. Globalização e Interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.