Contextualization in physical education

Authors

  • André Anderson Rossato Faculdade de Educação Física de Jacarezinho (FAEFIJA), Jacarezinho

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i2.p109

Keywords:

Contextualization, Physical Education, Knowledge Ecology, Learning, Projects

Abstract

This article intends to address the issue of contextualization in Physical Education, where the learning of content, articulated to scientific knowledge, should be close to the student's personal life and the world in which they move. Contextualization allows the student to find form and meaning in what they are learning to apply in their daily life, thus achieving meaningful learning without losing sight of new knowledge.

Downloads

References

ARISTÓTELES. Vida e Obra. In: OS PENSADORES (Coleção). São Paulo: Abril Cultural, 1973.

BASTIEN, C. Lês connaissantes de l'enfant à adulte. Paris: Colin, 1997.

BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. Vitória: UFES, Centro de Educação Física e Desportos, 1997.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1992.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

CONFEF. Carta Brasileira de Educação Física. 2001.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 3. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS – ENSINO MÉDIO. Parecer nº 15.

FAZENDA, I. C. A Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. Rio de Janeiro: Scipione, 1994.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 1994.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

NOGUEIRA, N. R. Aprendizagem com projetos. São Paulo: Érica, 1998.

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

PCN. Parâmetros Curriculares Nacionais. Ensino Médio / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEF, 1999.

PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

PLATÃO. A República. Bauru: Edipro, 1998.

PLATÃO. Vida e Obra. In: OS PENSADORES (Coleção). São Paulo: Abril Cultural, 1973.

ROSSATO, A. A. Educação Física não é tudo, mas é 100%. Jacarezinho: Apostilado FAEFIJA, 1997.

TORRES, J. S. Globalização e Interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

01-01-2000

How to Cite

ROSSATO, A. A. Contextualization in physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 2, p. 109–126, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2001.v3.i2.p109. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1829. Acesso em: 12 apr. 2025.