THE MEDIA INCITING HEALTHY LIFESTYLES: AN ANALYSIS OF THE SERIE "MEDIDA CERTA" FROM PROGRAM CALLED FANTASTIC

Authors

  • Sandro Faccin Bortolazzo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre
  • Roseli Belmonte Machado Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2014.v12.n1.p75
Supporting Agencies

Keywords:

Saúde, Midia, Discurso

Abstract

This article aims to analyze how certain practices disseminated by media apparatuses have been acted in the knowledge production about the body and health. On the analysis, we used as empirical material a television series - conveyed by the program called Fantastic from Rede Globo and titled as "Medida Certa". Thus, we suggest discussing how the triggering of certain features such as the specialists speeches in health field, the use of known personalities, among others, end up producing "truths" about our society and guiding the adoption of healthy lifestyles. These speeches while stimulating the subjects to become active and healthy also make them responsible for their own health care. From the TV program analysis, it was possible to perceive how certain knowledge about the investments in itself and the responsibility from individuals  to take care of your body has operated as pedagogical practice to the extent that teach us ways of being healthy. In addition, the study highlights the health issue as a market product, ie at the intersection of several strategies, the TV program leads subjects to act as managers for healthy lifestyle.

 

 

Keywords: health – media – discourse. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Trad. Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

CÉSAR, M. R. A.; DUARTE, A. Governo dos corpos e escola contemporânea: pedagogia do fitness. Revista Educação e Realidade, v.2, n. 34, p. 119-134, maio/agosto, 2009.

COSTA, M. V. Sobre a contribuição das análises culturais para a formação de professores no início do século XXI. Educar em Revista, Curitiba, n. 37, ago./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n37/a09n37.pdf.

DELEUZE, G. Post-Scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992. p. 219-226.

FISCHER, R. M. B. Trabalhar com Foucault. Arqueologia de uma Paixão. São Paulo: Autêntica, 2012.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1995.

FOUCAULT, M. Resumo dos Cursos do Collège de France (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. 33 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, M. Verdade, poder e si mesmo. In: FOUCAULT, M. Ditos & Escritos V: ética, sexualidade, política. 2 ed. Organização e seleção de textos de Manoel Barros de Motta. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FRAGA, A. B. Exercício da informação: governo dos corpos no mercado da vida ativa. 175 f. 2005. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Progrma de Pós-Graduação em Educação. Porto Alegre, UFRGS, 2005.

RABINOW, P.; ROSE, N. O conceito de biopoder hoje. Revista de Ciências Sociais: Política e Trabalho, João Pessoa, n. 24, p. 27-57, abril, 2006. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/politicaetrabalho/article/viewFile/6600/4156.

SARAIVA, K.; VEIGA-NETO, A. Modernidade líquida, capitalismo cognitivo e educação contemporânea. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 187- 202, mai./ago. 2009.

VEIGA-NETO, A. Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. In: BRANCO, G. C.; PORTOCARRERO, V. (Orgs.). Retratos de Foucault. Rio de Janeiro: Nau, 2000. p. 179- 217.

Published

28-08-2015

How to Cite

BORTOLAZZO, S. F.; MACHADO, R. B. THE MEDIA INCITING HEALTHY LIFESTYLES: AN ANALYSIS OF THE SERIE "MEDIDA CERTA" FROM PROGRAM CALLED FANTASTIC. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 12, n. 1, p. 75–83, 2015. DOI: 10.36453/2318-5104.2014.v12.n1.p75. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/11313. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.