Reflections on evaluation in school physical education

Authors

  • Carmem Elisa Henn Brandl Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i9.p95

Keywords:

Assessment, Physical Education, School , Inclusion

Abstract

This article presents reflections on assessment in School Physical Education, highlighting its relevance to the teaching-learning process. Based on a bibliographic review, it discusses the influence of scientific and philosophical paradigms on evaluative practices, emphasizing the need to overcome traditional and exclusionary models. Contemporary theories advocating inclusive, diagnostic, and contextual assessment are addressed, aligned with students' individual characteristics and pedagogical objectives. It concludes that assessment should be a constructive and continuous process, supporting students' holistic development, and that fostering an evaluative culture is essential for transforming pedagogical practices.

Downloads

References

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação do Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais – Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CAPRA, F. O ponto de mutação. 17. ed. São Paulo: Cultrix, 1996.

CAPRA, F. A teia da vida. 7. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

CASTELLANI FILHO, L. Política educacional e educação física. Campinas: Autores Associados, 1998.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas – a teoria na prática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

LINHALES, M. Desenvolvimento curricular e avaliação em educação física escolar. In: V Seminário de Educação Física Escolar. Anais... São Paulo: EEFUSP, 1999.

LUCKESI, C. A escola avalia ou examina? Abceducatio – a revista da educação, v. 3, n. 16, p. 30-33, 2002.

MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação física infantil: construindo o movimento na escola. 3. ed. São Paulo: Phorte Editora, 1999.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

ZABALLA. A prática educativa. Porto Alegre: Artmed, 1994.

Published

13-02-2003

How to Cite

BRANDL, C. E. H. Reflections on evaluation in school physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 5, n. 9, p. 95–101, 2003. DOI: 10.36453/cefe.2003.v5.i9.p95. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1352. Acesso em: 4 jun. 2025.