Comunication and internet: the Gre-Nal websites
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i12.p41Keywords:
Communication, Soccer clubs, Internet, WebsiteAbstract
The technological development associated with globalization break out daily changes that need to be constantly attended by companies, which don’t wish to be late considering competition and trade. In soccer and sport marketing it isn’t different. Searching for financial stability, soccer clubs are reviewing their communication concepts and approach to the target audience, using technology, interactivity, accessibility and other benefits that internet can offer to those who use it. Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense and Sport Club Internacional, the main soccer clubs of Rio Grande do Sul, are the protagonists of tough battles inside and outside of the soccer field and both of them don’t tolerate lose to its rival in any activity. Inside of this context, this present dissertation study the website of each soccer team and search to understand the communication strategies and approach used by the soccer teams with your biggest asset: the supporter, detaching positive and negative aspects in each case.
Downloads
References
ALBÉ, J. de F. O organizacional como estratégia de comunicação. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação, Universidade do Vale dos Sinos, São Leopoldo, 2007.
ÁVILA, B. Como criar utilizáveis. Artigo publicado em 03/07/2006. Disponível em: http://www.brunoavila.com.br/novo/artigos.php?idartigo=16. Acesso em: 02 mai. 2007.
ÁVILA, B. Melhore seu .. Disponível em: http://www.brunoavila.com.br. Acesso em: 02 mai. 2007.
BRUNER, R. E. Net results: o marketing eficaz na web. São Paulo: Quark Books, 1998.
CASTELLS, M. A galáxia internet: reflexões sobre internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.
COUTINHO, L.; FERRAZ, J. C. Estudo da competitividade da indústria brasileira. 2. ed. São Paulo: Papirus, 1994.
DENIRZO JR., P. Construindo estratégias vencedoras. Rio de Janeiro: Renovar, 1993.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.
JANNER, J. do Grêmio FBPA. Questionário enviado via e-mail. Porto Alegre, 25/10/2007. Respondido a Viriato Vargas Marchiori.
KOTLER, P.; REIN, I.; SHIELDS, B. Marketing esportivo. São Paulo: Bookman, 2006.
KRUG, S. Não me faça pensar. 2. ed. Rio de Janeiro: Alta Books, 2006.
KUNSCH, M. M. K. Planejamento de Relações Públicas na Comunicação Integrada. São Paulo: Summus, 1986.
MARTINS, Z. Propaganda é isso aí. São Paulo: Futura, 1999.
MELO NETO, F. P. de. Administração e marketing de clubes esportivos. Rio de Janeiro: Sprint, 1998.
OLIVEIRA, M. Internet é a ferramenta de relacionamento da vez. Disponível em: http://www.mundodomarketing.com.br/2006/ver_reportagens.asp?cod=267. Acesso em: 02 mai. 2007.
MONET, Revista. Internet: bola na rede. São Paulo, p. 57-59, outubro, 2007.
PINHO, J. B. Comunicação em Marketing. 5. ed. São Paulo: Papirus, 2001.
PINHO, J. B. Publicidade e vendas na internet: técnicas e estratégias. São Paulo: Summus, 2000.
PINHO, J. B. Relações públicas na internet: técnicas e estratégias para informar e influenciar públicos e interesse. São Paulo: Summus, 2003.
POZZI, L. F. A grande jogada: teoria e prática de marketing esportivo. São Paulo: Globo, 1998.
ROSA, R. Seu site é interativo? Até onde ele pode ser mais? Disponível em: http://webinsider.uol.com.br/index.php/2007/02/27/seu-site-e-interativo-pode-ser-mais. Acesso em: 02 mai. 2007.
REEDY, J.; SCHULLO, S.; ZIMMERMAN, K. Marketing eletrônico. Porto Alegre: Bookman, 2001.
SILVEIRA, F. do SC Internacinal. Assessoria de Comunicação, Estádio Beira Rio, Porto Alegre, 22/10/2007. Entrevista concedida a Viriato Vargas Marchiori.
TEN HAVEN, S. Modelos de Gestão: o que são e quando devem ser usados. São Paulo: Prentice Hall, 2003.
VASSOS, T. Marketing estratégico na internet. São Paulo: Makron Books, 1997.
YIN, R. Estudo de caso e planejamento de métodos. Porto Alegre: Bookman, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.