Recreational infantile games from toledo: a cooperative experience

Authors

  • Inácio Brandl Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Francieli Hein Secretaria da Educação (SME), Toledo

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i12.p67

Keywords:

Games, Child, Cooperation, Inclusion

Abstract

This text describes experiences lived in the city of Toledo (PR), related to the festival nature activities offered to all the children that attended the initial years of Elementary School and  municipal infantile education centers. Some of the objectives were: to promote a period with physical-recreational activities that consider all the children that study in the schools and municipal infantile education centers from Toledo; to involve different corporal activities, adopting a cooperative and solidarity attitude without discriminating the colleagues because of their performance, for social or physical reasons; to make possible playful recreational activities in a cooperative way; to have the opportunity of several motor experiences. The participative methodology was applied for the festival development letting all the children have a chance to play in the several stations. In a latter evaluation, this proposal was approved by the majority of the schools and municipal infantile education centers, being underlined the idea of the inclusion and the cooperation experienced in the activities. That occurred because in the previous events it prevailed competitive tricks and games where only a few children (the best ones) participated. 

Downloads

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. MEC, Brasília, 1998.

BROTTO, F. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2002.

BROTTO, F. Jogos cooperativos. Santos: Re-Novada (Projeto Cooperação), 2001.

DARIDO, S. C. Os conteúdos da educação física escolar: influências, tendências, dificuldades e possibilidades. Perspectivas em Educação Física Escolar, Niterói, v. 2, n. 1, supl., p. 5-25, 2001.

DARIDO, S. C. et al. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 2001.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

TAVARES, O. Apostila: um salto para o futuro. Ministério da Educação e Desporto, 1994.

WADSWORTH, B. Inteligência e afetividade da criança na teoria de Piaget. 5. ed. São Paulo: Pioneira, 1997.

Published

10-03-2008

How to Cite

BRANDL NETO, I.; HEIN, F. Recreational infantile games from toledo: a cooperative experience. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 12, p. 67–72, 2008. DOI: 10.36453/cefe.2008.v7.i12.p67. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1799. Acesso em: 1 apr. 2025.

Issue

Section

Relato de Experiência