Evaluation of teaching-learning in physical education

Authors

  • Idette Arantes Altmann Sem Vinculo Institucional
  • Luís Sérgio Peres Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i1.p89

Keywords:

Evaluation, Teaching-Learning, Physical Education

Abstract

The objective of this study was to analyze the evaluation process in physical education teaching and learning, exploring its meaning and seeking new methodological references. A bibliographical study was conducted on factors influencing evaluation, such as trends in Brazilian physical education, the concept of school physical education, and the evaluation process itself. It was concluded that evaluation is often understood as a bureaucratic requirement or a tool for selecting students for competitions and presentations, frequently focusing on attendance or technical gesture execution. However, a more participatory approach integrated into the school's pedagogical project can consider the pedagogical, political, and social implications of evaluation. This includes aspects of knowledge, skills, attitudes, and social conduct, emphasizing that students and teachers share responsibilities in the evaluation process.

Downloads

References

APP-Sindicato. Propostas Político-Pedagógicas. Curitiba, 1995.

BETTI, I. C. O que ensinar: a perspectiva discente. Revista Paulista de Educação Física, Suplemento nº 1, p. 27-30, 1995.

CASTRO, W. L. As teses de mestrado e a educação física de quinta a oitava. In: III Congresso Latino-Americano: Esporte, Educação e Saúde no Movimento. Anais... Cascavel: EDUNIOESTE, 1996.

FARIA JÚNIOR, A. G. Fundamentos pedagógicos - Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

FERREIRA, V. L. C. Prática da educação física no 1º grau: modelo de reprodução ou perspectiva de transformação? São Paulo: Ibrasa, 1984.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

GAMA, Z. J. Avaliação na escola de 2º grau. Campinas: Papirus, 1993.

LORENZETTO, L. A. Em busca de uma educação física escolar alternativa. Revista Paulista de Educação Física, v. 5, n. 1/2, p. 45-90.

LÜDEKE, M.; MEDIANO, Z. Avaliação na escola de 1º grau. 2. ed. Campinas: Papirus, 1994.

MEDINA, J. P. S. A educação física cuida do corpo... e mente. Campinas: Papirus, 1983.

OLIVEIRA, V. M. O que é educação física. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1988.

PAES, R. R. Iniciação esportiva: diversificação x especialização. In: III Congresso Latino-Americano: Esporte, Educação e Saúde no Movimento, 1996. Anais... Cascavel : EDUNIOESTE, 1996.

PROENÇA, J. E. Função da educação física escolar. Revista Paulista de Educação Física, v. 5, n. 1/2, p. 41-44, 1991.

SEED. Currículo básico para a escola pública do Paraná. Curitiba, 1990.

SINGER, R. N.; DICK, W. Ensinando educação física. Porto Alegre: Globo, 1980.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

VAGO, T. M. Educação física escolar: temos o que ensinar? Revista Paulista de Educação Física, Suplemento nº 1, São Paulo, 1995.

VASCONCELOS, L. F. F. O corpo nas aulas de educação física: docilidade ou corporeidade. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 1994.

Published

01-01-2000

How to Cite

ALTMANN, I. A.; PERES, L. S. Evaluation of teaching-learning in physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 1, p. 89–104, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2001.v3.i1.p89. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1819. Acesso em: 1 apr. 2025.