Basketball teaching experience from school daily problems: results of an action research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p169
Supporting Agencies

Keywords:

Basquetebol, Educação, Educação física.

Abstract

Background: Basketball is one of the contents that tends to be excluded from School Physical Education, even in the face of a scenario of sports hegemony. Objective: To present possibilities of teaching basketball from difficulties found in the school. The specifics objectives are: to know the previous experience of public school pupils with basketball and to try a teaching proposal of the sport through the game. Methods: This research has a qualitative nature and is characterized as an action-research. It was performed in a public school in Recife, and it had pupils of 6th and 7th year of Elementary School as subjects of the research. Results: The teaching of basketball through game provided greater interest, enthusiasm and participation of students in activities; there was a distinct participation between boys and girls; the precarious school structure interfered in the teaching of content. Conclusion: The visits in school showed the students’ knowledge of basketball is limited, often summarized to knowing famous players’ names. The teaching proposal through the game was efficient and attractive, as it brought situations of unpredictability and also approaching games that are part of students’ daily lives. This indicated that even with the difficulties in the school, it is possible to give access to this knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Moura da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal Rural de Pernambuco e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física e Esporte – NEPEFE.

Crislaine Cintia da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal Rural de Pernambuco e membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física e Esporte – NEPEFE.

Ana Luíza Barbosa Vieira, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da Universidade Federal Rural De Pernambuco e Vice-líder do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física e Esporte – NEPEFE.

Ricardo Bezerra Torres Lima, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Professor Adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade Federal Rural De Pernambuco e Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física e Esporte – NEPEFE

References

BALBINO, H. F. Jogos desportivos coletivos e os estímulos das inteligências múltiplas: bases para uma proposta em pedagogia do esporte. 2001. 164f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 96p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf. Acessado em: 29 de agosto de 2019.

CORSINO, L. N.; AUAD, D. O professor diante das relações de gênero na Educação Física escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

DAMAZIO, M. S.; SILVA, M. F. P. O ensino da Educação Física e o espaço em questão. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 2, 189- 196 197-207, 2008.

FIGUEIRAS, I. P.; OLIVEIRA, G. K.; PAIANO, R.; RODRIGUES, L. H. Concepções e preferências sobre as aulas de educação física escolar: Educação Física escolar: uma análise uma análise uma análise da perspectiva da perspectiva discente. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 6, n. 3, p. 23-31, 2007.

GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Fundamentos da pedagogia do esporte no cenário escolar. Movimento & Percepção, São Paulo cidade, v. 6, n. 9, p. 16-25, 2006.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

GRAÇA, A. Os comos e os quandos no ensino dos jogos. In: GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. (Org.) O ensino dos jogos desportivos. Porto: Faculdade de Ciências do Desporto e da Educação Física, 1995.

LEONARDO, L.; SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 2, p. 236-46, 2009.

LIMA, R. B. T. O esporte da escola: a exclusão do basquetebol da prática pedagógica na disciplina curricular Educação Física. 2012. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Pernambuco, Recife, 2012.

LOPES, R. Superbasquetebol. Recife: s. ed., 1991.

LUZ JUNIOR, A. A. Gênero & educação física: tornando visíveis fronteiras e outras formas de reconhecimentos. Motrivivência, Florianópolis, v. 13, n. 19, p. 71-79. 2002.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

PERNAMBUCO. Governo de Estado. Secretaria de Educação. Parâmetros Curriculares de Educação Física – Ensino Fundamental e Médio. Recife: Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco/União Nacional de Dirigentes Municipais de Educação, 2013. Disponível em: <http://www.educacao.pe.gov.br/portal/upload/galeria/4171/PCPE_VD_EDUCACAO_FISICA_EFM.pdf. Acessado em: 29 de agosto de 2019.

RAMOS, V.; GRAÇA, A. B. S.; NASCIMENTO, J. V. A representação do ensino do basquetebol em contexto escolar: estudos de casos na formação inicial em educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 37-49, 2006.

REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. A Gestão do processo organizacional do jogo: uma proposta metodológica para o ensino dos jogos coletivos. Revista Motriz, Rio Claro, v. 13, n. 1, p. 51-63, 2007.

REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Revista Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 3, 600-10, 2009.

RODRIGUES, H. A. Basquetebol na escola: construção, avaliação e aplicabilidade de um livro didático. 2009. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2009.

SADI, R. S.; COSTA, J. C.; SACCO, B. T. Ensino de esportes por meio de jogos: desenvolvimento e aplicações. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 1-9, 2008.

SEVERINO, C. D.; GONÇALVES, F. J. M.; DARIDO, S. C. A visão dos professores quanto ao processo de ensino e de aprendizagem do basquetebol nas aulas de educação física: a realidade de Volta Redonda/RJ. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1283-304, 2014.

SOARES, C. L. Educação física: raízes européias e Brasil. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 2004.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1986.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

Published

22-07-2019

How to Cite

DA SILVA, B. M.; DA SILVA, C. C.; VIEIRA, A. L. B.; LIMA, R. B. T. Basketball teaching experience from school daily problems: results of an action research. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 2, p. 169–175, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p169. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21325. Acesso em: 18 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.