Motivational orientation among wheelchair users athletes
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p13Keywords:
Motivation, Athletes, PeopleAbstract
Objective: To identify, compare and correlate the motivational orientation of athletes of Basketball in Wheelchair (BW), Rugby in Wheelchair (RW) and Handball in Wheelchair (HW) in competition situation. Methods: The sample consisted of 36 male physically disabled athletes aged between 22 and 45 years old. The study was carried out during the Brazilian Championship of the sports in 2017, in the city of Toledo (PR), Rio de Janeiro (RJ) and Sao Paulo (SP), respectively. The instrument used was the Task and Ego Orientation in Sports Questionnaire (TEOSQb). Data analysis was conducted through descriptive and inferential statistics, being adopted as significance p<0.05. Results: The results showed higher task orientation (BW=3.76; RW=3.94; HW=4.01) in the three modalities, in comparison to the motivational orientation for the ego (BW=2.09; RW=2.42; HW=1.83). It was concluded that BW, RW and HW athletes have a tendency toward task-oriented motivation. Conclusion: Thus, they believe more in their efforts and are more persistent during learning and specialization, that is, they are concerned to execute as accurately as possible a task.
Downloads
References
ABRC. Associação Brasileira de Rugby em Cadeira de Rodas. Modalidade. 2017. Disponível em: <http://rugbiabrc.org.br/>. Acessado em: 20 de setembro de 2017.
ALBUQUERQUE, I.; DINIZ, D. V.; DE FRANÇA, E.; PAIANO, R.; HIROTA, V. B. Reliability of TEOSQ in brazilian jiu-jitsu and muay-thai fighters: a pilot study. International Journal of Physical Education, Sports and Health, Nova Délhi, v. 1, n. 6, p. 12-15, 2015.
ANJOS, R. M. M.; FERREIRA, E. N. G.; SILVA, D. D.; PAULO, L. F. L.; HIROTA, V. B. Goals orientation and pre competitive stress of brazilians track and field athletes. International Journal of Physical Education, Fitness and Sports, Tamil Nadu, v. 4, n. 2, p. 1-9, 2015.
ARAÚJO, P. F. Desporto Adaptado no Brasil. São Paulo: Phorte, v.1, 2011.
BERLEZE, A.; VIEIRA, L. F.; KREBS, R. J. Motivos que levam crianças à prática de atividades motoras na escola. Revista da Educação Física, Maringá, v. 13, n. 1, p. 99-107, 2002.
CALEGARI, D. R.; GORLA, J. I.; ARAÚJO, P. F. Handebol em cadeira de rodas: regras e treinamento. São Paulo: Phorte, 2010.
CAMPBELL, E.; JONES, G. Psychological well-being in wheelchair sport participants and nonparticipants. Adepted Physical Activity Quarterly, Champaign, v. 11, n. 4, p. 404-15, 1994.
CBBC. Confederação Brasileira de Basquetebol em Cadeira de Rodas. O esporte. 2017. Disponível em: <https://www.cbbc.org.br/atletascbbc>. Acessado em: 16 de outubro de 2017.
CPI. Comitê Paralímpico Internacional. Summer paralympic games overview. 2017. Disponível em: <https://www.paralympic.org/>. Acessado em: 02 de junho de 2017.
DOROGI, L.; SZABO, A.; BOGNÁR, J. Goal orientation and perceived motivational climate in hungarian athletes with physical and visual disabilities and in able-bodied athletes. Kinesiology, Horvaćanski zavoj, v. 2, n. 40, p. 162-9, 2008.
FERNANDES, H. M.; VASCONCELOS-RAPOSO, J. J. B. Análise Factorial Confirmatória do TEOSQp. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 1, n. 23, p. 92-101, 2010.
FLIESS-DOUER, O.; HUTZLER, Y.; VANLANDEWIJCK, Y. C. Relation of functional physical impairment and goal perspectives of wheelchair basketball players. Perceptual and Motor Skills, Missoula, v. 96, n. 3, p. 755-8, 2003.
GORGATTI, M. G.; GORGATTI, T. O esporte para pessoas com deficiência. In: GORGATTI, M. G.; COSTA, R. F. Atividade física adaptada: qualidade de vida para pessoas com necessidades especiais. 2.ed. São Paulo: Manole, 2008.
HARTER, S. Effectance motivation reconsidered: toward a developmental model. Human Development, Basel, v. 21, n. 1, p. 24-64, 1978.
HIROTA, V. B.; DINIZ, D. V.; ARROXELLAS, R. D.; DE MARCO, A.; VERARDI, C. E. L.; SEABRA, A. G.; PAULA, C. S. Aplicação de instrumento de motivação em para-atletas da bocha adaptada: um estudo piloto. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 8-15, 2016.
LIMA, R. M. C.; RIBEIRO, P. R. Q.; TONELLO, M. G. M. Percepção da qualidade de vida por pessoas com deficiências físicas praticantes e não praticantes de atividades de lazer. Licere, Belo Horizonte, v. 15, n. 4, 2012.
MARTINELLI, S. C.; SISTO, F. F. Motivação de estudantes: um estudo com crianças do ensino fundamental. Avaliação Psicológica, v. 9, n. 3, p. 413-420, 2010.
MATTOS, M. P.; JÚNIOR, A. J. R.; RABINOVICH, S. B. Metodologia da pesquisa em educação física: construindo sua monografia, artigos e projetos. 4.ed. São Paulo: Phorte, 2017.
PAGANI, L. G. Análise motivacional de atletas do paradesporto de nível nacional. Revista Brasileira de Prescrição e Fisiologia do Exercício, São Paulo, v. 6, n. 34, p.330-5, 2012.
PAIVA, M. L. M. F.; BORUCHOVITCH, E. Orientações motivacionais, crenças educacionais e desempenho escolar de estudantes do ensino fundamental. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 15, n. 2, p. 381-9, 2008.
RODRIGUES, A.; LÁZARO, J.; FERNANDES, H.; VASCONCELOS-RAPOSO, J. Caracterização dos níveis de negativismo, activação, autoconfiança e orientações motivacionais de alpinistas. Motricidade, Ribeira de Pena, v. 5, n. 2, p. 63-86, 2009.
SAGE, G. Introduction to motor behavior: a neuropsychologicat approach. Reading: Addison-Wesley, 1977.
SAMULSKI, D. M. Psicologia do esporte: teoria e aplicação prática. Barueri: Manole, 2002.
SARRAZIN, P. G.; BOICHÉ, J. C. S.; PELLETIER, L. G. A self-determination approach to sport dropout. In: HAGGER, M.; CHATZISATANTIS, N. (Eds.). Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport. Champaign: Human Kinetics, 2007.
STREINER, D. L. Being inconsistent about consistency: when coefficient alpha does and doesn´t matter. Journal of Personality Assessment, Philadelphia, v. 80, n. 3, p. 217-22, 2003.
TORRALBA, M. A.; BRAZ, M.; E RUBIO, M. J. La motivación en el deporte adaptado. Psychology, Society, & Education, Almería, v. 6, n. 1, p. 27-40, 2014.
TORRALBA, M. A.; VIEIRA, M. B.; E RUBIO, M. J. Motivos de la práctica deportiva de atletas paralímpicos españoles. Revista de Psicología Del Deporte, Cerdanyola del Vallès, v. 26, n. 1, p. 49-60, 2017.
VASCONCELOS-RAPOSO, J.; MAHL, A. Orientação cognitiva de atletas profissionais de Futebol do Brasil. Motricidade, Ribeira de Pena, v. 1, n. 4, p. 253-265, 2005.
VASCONCELOS-RAPOSO, J.; MOREIRA, J. M.; TEIXEIRA, C. M. Clima motivacional em jogadores de uma equipa de handebol. Motricidade, Ribeira de Pena, v. 9, n. 3, p. 117 -126, 2013.
WEINBERG, R. S.; GOULD, D. Fundamentos da Psicologia do esporte e do exercício. 6.ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
WINTERSTEIN, P. J. A Motivação para a atividade física e para o esporte. In: DE ROSE JR., D. Esporte e atividade física na infância e na adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.