Factors of adhesion and abandonment of sports practice in school adolescents
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p71Keywords:
Motivation, Adolescent BehaviorAbstract
Background: In sports, motivational aspects are established as one of the main incentives that encourage the subject to action. Objective: The objective of this research was to identify the factors that lead to the adherence and abandonment of school sport by adolescents. Methods: This research is characterized as a field study, descriptive, with quantitative approach and cross-section. This study was conducted with 367 schoolchildren of both sexes from the public network of the municipality of Juazeiro do Norte. An adaptation of the questionnaire of reasons for initiation, maintenance, change and abandonment (MIMCA) was used. Statistical analyzes were conducted by JASP statistical software through descriptive analysis. The test t was used to verify the existence of difference the motivational factors between the sex of the adolescents. Results: The results indicate that there are statistically significant differences between the motivational factors for adherence and abandonment of sports practice when compared between the sex of the individual. The following factors stand out: For adherence to sports (Overcoming myself, To mature in person, To practice in the neighborhood, Influence of parents, To compete, Because I have physical conditions, To have friends who practice this sport, Facilities close to home, Influence of siblings, Keep me in shape, Have fun). For abandonment (If my parents did not like my sport, if my boyfriend was an obstacle to the practice of my sport, if I did not get on well with the coach.) Conclusion: It is concluded that school adolescents have motivations for adherence and of different abandonment when it comes to sports.
Downloads
References
ABESO. Associação Brasileira para o Estudo da Obesidade e da Síndrome Metabólica. Diretrizes brasileiras de obesidade. 4 ed. São Paulo: ABESO, 2016. Disponível em: <http://www.abeso.org.br/uploads/downloads/92/57fccc403e5da.pdf>. Acessado em: 01 de junho de 2019.
ALMEIDA, D. H. A influência dos pais no envolvimento da criança com o esporte durante a iniciação esportiva no futebol em uma escolinha de Campo Bom - RS. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 8, n. 30, p. 1-13, 2016.
ALVES, F. R. Fatores motivacionais para a prática de futsal em adolescentes entre 11 e 17 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 7, n. 27, p. 1-7, 2015.
MATTOS, F. O.; BARA FILHO, M.; MIRANDA, R.; RIBAS, P. R.; NUNES, J. L.; ALBO, J. Validação preliminar de questionário de início, manutenção, mudança e abandono (MIMCA) no esporte para a língua portuguesa. Conexões, Campinas, v. 6, n. Esp., p. 540-51, 2008.
CHEUCZUK, F.; FERREIRA, L; FLORES, P. P; VIEIRA, L. F; VIEIRA, J. L. L; NASCIMENTO JUNIOR, J. R. A. Qualidade do Relacionamento Treinador-Atleta e Orientação às Metas como Preditores de Desempenho Esportivo. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Maringá, v. 32, n. 2, p. 1-8, 2016.
GARCIA, R. M. Aspectos motivacionais que levam os adolescentes à prática do futsal. 2010. 36f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde: Brasil e grandes regiões. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2015.
LOPES, L. M. S.; PINHEIRO, F. M. G.; SILVA, A. C. R.; ABREU, E. S. Aspectos da motivação intrínseca e extrínseca: uma análise com discentes de Ciências Contábeis da Bahia na perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, Salvador, v. 1, n. 1, p. 21-39, 2015.
MENDES, L. H. S. M. Aspectos psicopedagógicos da competição esportiva escolar. 2015. 52f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2015.
MORAES, A. G. O ensino dos esportes coletivos nas atividades curriculares desportivas: a questão metodológica e expectativas dos professores e alunos. 2017. 41f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2017.
PERALTA, M.; CARRILHO, D.; MAURÍCIO, Í.; LOPES, M.; COSTA, S.; COSTA CARREIRO, F.; MARQUES, A. Correlatos da participação no desporto escolar nos ensinos regular e militar. O papel do sexo, idade, estatuto socioeconômico e das atitudes. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, Lisboa, v. 10, n. 1, p. 1-6, 2015.
SANTOS, J. P. dos P. Motivos à prática no esporte escolar em adolescentes. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, v. 5, n. 10, p. 1-13, 2017.
SANTOS, L. M.; OLIVEIRA, A. L. Objetivos que levam crianças e adolescentes a iniciar a prática do futebol na escolinha do clube atlético imbituvense e a interferência dos pais sobre essa escolha. In: Jornada Científica dos Campos Gerais. Anais... Ponta Grossa, v. 15, n. 1, p. 1-5, out. 2017.
SANTOS, M. A. G. N. dos. Fatores motivacionais na prática do futebol. Revista Hórus, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 1-11, 2017.
SANTOS, M. M. dos. Relacionamento treinador-atleta em jovens atletas do estado de Pernambuco: um estudo em função do sexo. In: II Congresso Brasileiro de Ciência e Saúde. Congresso Brasileiro de Ciências da Saúde. Anais... Campina Grande, 2017. p. 1-8.
SILVA, J. E. C. Q. da. A influência do estilo comunicacional do treinador de futebol sobre a expressão emocional do futebolista. 2014. 248f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade do Algarve, Faro, 2014.
SILVA, P. V. C. Efeitos da atividade física para a saúde de crianças e adolescentes. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 29, n. 64, p. 41-50, 2011.
ZANGOTTI, L. G. Influência da família na especialização precoce de atletas de alto rendimento. 2017. 30f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.