The lecture of physical education in middle school: a panorama of the participation of students in the region of Grande Dourados - MS - Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p79
Supporting Agencies
Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica-PIBIC/UFGD, CAPES

Keywords:

Physical Education`, High school, Quality of life

Abstract

OBJECTIVE: The objective of this research was present the perception of high school students about Physical Education classes.
METHODS: This study is qualitative in the descriptive type, attended by 452 students enrolled in the high school of 5 public schools in the region of Dourados (MS). The questionnaire used was created by Darido (2004) and adapted by the authors, contained 17 questions and was applied in an online form.
RESULTS: It was found that the high school students participating in the research have a positive opinion about the discipline and participate in the classes, however, they do not consider it relevant to their learning, it was also verified that many students do not practice physical activities outside the school.
CONCLUSION: It was concluded that there is a need to promote greater involvement of teachers and students in the recognition of the importance of the Physical Education discipline so that it, from the school, offers diversification of contents and motivation for practice, also helping to raise awareness of the importance of an active life (combined with other factors) for a good quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Crislaine Amelia de Souza, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal da Grande Dourados

Josiane Fujisawa Filus de Freitas, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Professora Adjunta da Faculdade de Educação, Curso de Educação Física, Universidade Federal da Grande Dourados

Cassia Cristina Furlan, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD)

Professora Adjunta da Faculdade de Educação, Curso de Educação Física, Universidade Federal da Grande Dourados

References

ANDRADE, M. M. de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

BRACHT, V. A Educação física no ensino fundamental. I Seminário Nacional: Currículo em Movimento – perspectivas atuais, Belo Horizonte, novembro de 2010. Anais eletrônicos... Belo Horizonte, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7170-3-6-educacao-fisica-ensino-fundamental-walter-bracht/file. Acessado em: 20 de junho de 2015.

BRANDOLIN, F.; KOSLINSKI, M. C.; SOARES, A. J. G. A percepção dos alunos sobre a educação física no ensino médio. Revista da Educação Física, Maringá, v. 26, n. 4, p. 601-10, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base – Ensino Médio. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acessado em: 02 de dezembro de 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais (Ensino Médio) – Linguagens, Código e suas Técnologias. Brasília, DF, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf. Acessado em: 10 de julho de 2018.

CARDOSO, A. G.; NUNEZ, P. R. M. Percepção dos alunos do ensino médio em relação às aulas de educação física. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 13, n. 4, p. 125-32, 2014.

CORDOVIL, A. D. P. R.; GOMES, C. F.; MOREIRA, E. C.; DA SILVA, M. C. R. O espaço da educação física na escola: um estudo sobre os conteúdos das aulas no Ensino Médio. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 4, p. 842-7, 2015.

DAMASCENO, A. L.; DE FREITAS, J. F. F.; LEONARDI, T. J. A motivação na participação dos alunos de 7º e 9º ano nas aulas de educação física. Horizontes, Dourados, v. 4, n. 8, p. 171-9, 2016.

DARIDO, S. C. A educação física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Educação física e Esporte, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 61-80, 2004.

FARIAS, L. S., W.; DE FREITAS, J. F. F.; IWAMOTO, V.; LEVANDOSKI, G.; LEONARDI, T. J. Educação Física Escolar nos anos finais do Ensino fundamental e a prática de atividades físicas for a da escola. Revista de Educação do Vale do São Francisco, Petrolina, v. 7, n. 12, p. 163-76, 2017.

FERREIRA, M. L. dos S.; GRAEBNER, L.; MATIAS, T. S. Percepção de alunos sobre as aulas de educação física no ensino médio. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 3, p. 734-50, 2014.

MARTINS, A. B. R.; FREIRE, E. S. O envolvimento dos alunos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 3, p. 760-74, 2013.

MELO, R. F. A evasão escolar nas aulas de educação física no ensino médio. 2013. 21f. Trabalho de Conclusão de Curso (Gradualçao em Educação Física) – Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2013.

PINTO, C. G. S.; MAREGA, M.; CARVALHO, J. A. M.; CARMONA, F. G.; LOPES, C. E. F.; CESCHINI, F. L.; BOCALINI, D. S.; FIGUEIRA JUNIOR, A. J. Physical activity as a protective factor for development of non-alcoholic fatty liver in men. Einstein, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 34-40, 2015.

PUSSIELDI, G. A.; SILVA, F. J.; PEREIRA, D. A. A. O impacto das aulas de educação física no nível de atividade física, estado de humor e qualidade de vida de adolescentes escolares. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 2, p. 73-83, 2018.

RIPARI, R.; BARROS, M. J. A.; FREITAS, J. F. F.; LEONARDI, T. J. Educação física escolar sob o olhar dos alunos do ensino médio. Educación Física y Ciencia, La Plata, v. 20, n. 2, p. e049 (1-12), 2018

SAMPAIO, J. M. F.; NASCIMENTO, P. R. B. Possibilidades didáticas as aulas de Educação Física: o conteúdo “exercício físico e saúde” no ensino médio. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon v. 16, n. 2, p. 113-8, 2018.

SANTOS, V. F.; VIEIRA, A. O; MELLO, A. da S.; SCHNEIDER, O.; NETO, A. F.; DOS SANTOS, W. Educação física e o processo de escolarização: uma análise sob a perspectiva do aluno. Revista da Educação Física, Maringá, v. 25, n. 4, p. 539-53, 2014.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias/Secretaria da Educação. 2. ed. São Paulo: SE, 2011.

SOUZA, F. T. R. de; PAGANI, M. M. A educação física escolar do ensino médio: a ótica do aluno. Revista Educação, Cultura e Sociedade, Sinop, v. 2, n. 2, p. 109-19, 2012.

TEIXEIRA, F. A.; FOLLE, A. Percepção de alunos do ensino fundamental sobre aulas de educação física ministradas por estudantes estagiários. Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 39-45, 2011.

WANDERLEY JR., E. S.; CEZAR, E. H. A. A educação física como disciplina formadora no ensino médio/técnico: investigando a sua relevância. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 2, p. 49-59, 2013.

Published

15-12-2020

How to Cite

SOUZA, C. A. de; FREITAS, J. F. F. de; FURLAN, C. C. The lecture of physical education in middle school: a panorama of the participation of students in the region of Grande Dourados - MS - Brazil. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 3, p. 79–85, 2020. DOI: 10.36453/2318-5104.2020.v18.n3.p79. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/25012. Acesso em: 17 jul. 2024.