Reflections from a teaching formation: school physical education articulated with environmental education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.191.a25732Keywords:
Orienteering Sport, Physical Education, Environmental EducationAbstract
BACKGROUND: The text presents the approach on continuing education with teachers from Rio de Janeiro Municipal Education Secretariat (SME-RJ) based on experiences with the “Orienteering Sport” that motivated the formulation of an interdisciplinary proposal to be developed in School Units.
OBJECTIVE: Seeking to analyze the possibility of an educational action between School Physical Education and Environmental Education through a pedagogical practice with the Orienteering Sport.
METHODS: Two teaching courses were offered, distribution of didactic material (Pedagogical Guide to Orienteering Sport) for the development of practical classes in School Units, and the possibility of two external classes in natural environments for the practice of sport. The Physical Education teachers who participated in this formative process made an assessment of the experiences provided with the Orienteering Sport inside and outside the School Units.
RESULTS: Teacher training enabled successful experiences with the practice of Orienteering Sport, both in the school environment and in the natural environment. For teachers, the experiences enabled reflections and discussions on interdisciplinary work for socio-environmental issues and unprecedented experiences immersed in natural environments for students.
CONCLUSION: From the opportunized experiences and positively evaluated by the teachers, the importance of expanding and deepening the pedagogical proposal was understood. Thus, the Coordination of Curricular Extension Projects (CPEC) of Municipal Education Secretariat (SME) plans and organizes itself to develop Project #MAPA&AÇÃO, aiming at the materialization of pedagogical actions that intrinsically relate education, sport and sustainability through Orienteering Sport.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acessado em: 25 de julho de 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acessado em: 20 de agosto de 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: proposta preliminar. 2ª versão revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/maio-2016-pdf/40791-bncc-proposta-preliminar-segunda-versao-pdf/file. Acessado em: 20 de agosto de 2020.
BRASIL. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. DF: Presidência da República, 1999. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acessado em: 22 de julho de 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: ME/SEB, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acessado em: 20 de agosto de 2020.
CANAN, F.; CALEGARI, D. C. Fatores determinantes para a relação oferta/demanda do campo esportivo. Motrivivência, Florianópolis, v. 18, n. 27, p. 33-48, 2006.
INÁCIO, H. L. D.; MORAES, T. M.; SILVEIRA, A. B. Educação física e educação ambiental: refletindo sobre a formação e atuação docente. Conexões, Campinas, v. 11, n. 4, p. 1-23, 2013.
LOUREIRO, C. F. B. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004. Disponível em: https://www.infraestruturameioambiente.sp.gov.br/cea/2016/08/identidades-da-educacao-ambiental-brasileira.Acessado em: 20 de agosto de 2020.
NEIRA, M. G. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. Revista Brasileira Ciência do Esporte, Brasília, Porto Alegre, v. 40, n. 3, p. 215-23, 2018.
PASINI, C. G. D. Corrida de orientação: esporte e ferramenta pedagógica para o ensino. Três Corações: Excelsior, 2004.
RODRIGUES, P. A. F.; MELO, M. P.; ASSIS, M. R.; PALMA, A. Condições socioeconômicas e prática de atividades físicas em adultos e idosos: uma revisão sistemática. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 217-32, 2017.
SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.
SILVA, M. C. Aplicabilidade da prática corporal “esporte orientação” no espaço escolar. 2020. 236f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional) – Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Presidente Prudente, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.