Evaluation of self-esteem and passion for bodybuilding in college students who frequent a gym

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n2.25807

Keywords:

Exercise pyscology, Motivation, College students

Abstract

BACKGROUND: Self-esteem is a psychological aspect that reflects in several areas of individuals’ lives, including the practice of physical exercise. In the same perspective, passion is an important motivational variable that corresponds to the way the individual treats an activity, for which demands time and energy. 
OBJECTIVE: To analyze self-esteem and passion in college students who practice weight training. 
METHODS: Participated in this research with a cross-sectional descriptive character, 96 college students (48 men and 48 women), with mean age of 21.90±3.10 years, practicing bodybuilding in the school gym of the State University of Maringá - PR, Brazil. The instruments used were an identification form, Rosenberg Self-Esteem Scale and Passion Scale. The Kolmogorov-Smirnov, Mann Whitney’s U test, and Spearman’s correlation coefficient were used to analyze the data, using p<0.05. 
RESULTS: Overall, the results showed that college students had high self-esteem (Md=32.00), higher values for harmonious passion (Md=5.20) and lower values for obsessive passion (Md=2.20). Comparisons according to gender revealed differences for obsessive passion (p=0.003), with higher values for male college students (Md=2.70) when compared to female students (Md=2.00). When considered the time of experience in bodybuilding, it was observed that college students who have been practicing for more than a year (Md=5.30) presented higher values of harmonious passion (p=0.04) when compared to those who have been practicing for less than a year (Md=4.90). When correlating the self-esteem and passion in function of the practitioner’s sex, it was identified a positive and weak correlation between harmonious passion and self-esteem in male practitioners (r=0.396; p<0.05). 
CONCLUSION: The college students who practice weight training present high self-esteem and show passion for their activity. Moreover, for males, it was verified that the higher the self-esteem the higher the harmonious passion for their activity.

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Author Biographies

Walisson Felipe Rodrigues Figueredo, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Bacharel em Educação Física.

Caroline Carneiro Xavier, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá. Mestranda em Psicologia do Esporte pelo Programa de Pós Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL. 

Marcelen Lopes Ribas, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Bacharel em Educação Física e mestre em Psicologia do Esporte pela Universidade Estadual de Maringá.

Aline Mendes de Lima, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Psicóloga e mestre em Psicologia do Esporte pela Universidade Estadual de Maringá, acadêmica de Educação Física da Uningá.

Lenamar Fiorese, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá, Formação em Psicologia pelo Centro de Ensino Superior de Maringá, Mestrado e Doutorado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria, Pós Doutorado na Universidade Federal de Santa Catarina. Professora de nível Associado da Universidade Estadual de Maringá-PR. Professora do Programa Associado de Pós graduação em Educação Física UEM/UEL

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Graduação em Educação Física - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós graduação Associado em Educação Física UEM-UEL. Bolsista do programa de pós-doutorado no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

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Published

17-08-2021

How to Cite

FIGUEREDO, W. F. R.; XAVIER, C. C.; RIBAS, M. L.; DE LIMA, A. M.; FIORESE, L.; CONTREIRA, A. R. Evaluation of self-esteem and passion for bodybuilding in college students who frequent a gym. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 2, p. 77–83, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n2.25807. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/25807. Acesso em: 17 jul. 2024.