Association between physical activity and eating habits in schoolchildren aged 11 to 17 years old

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n2.27188

Keywords:

Physical Activity, Adolescents, Eating habits

Abstract

OBJECTIVE: To associate the prevalence of Physical Activity with eating habits in schoolchildren of both sexes aged between 11 and 17 years old in two public schools in the city of Ponta Grossa, Paraná, Brazil. 
METHODS: The sample consisted of 177 students of both sexes, from two public schools in the city of Ponta Grossa. The WebCas questionnaire was used for the analysis, the data were distributed in measures of central tendency and dispersion, and the test was used of Chi-square. 
RESULTS: The final number of the study was 153 participants, with 52.9% male, with a mean age of 14.3 years (±2.0). The physical activity level of the sample in general was insufficiently active (63.4%). In relation to eating habits in a proportion of weekly consumption, the highest percentages were directed to the adequate consumption of soft drinks (69.9%), sweets (64.7%), savory and fried foods (81.7%), and to inadequate consumption of fruits (60.8%) and vegetables (53.6%). The association of level of physical activity with eating habits showed significant results with the consumption of soft drinks (p=0.03). 
CONCLUSION: In conclusion, insufficient physical activity and low fruit consumption among students, however, the association was significant with the level of physical activity and consumption of soft drinks. New studies are suggested that address the influence of the level of physical activity and eating habits on the health indicators of schoolchildren.

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Author Biographies

Rosimeide Francisco Legnani, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2015). Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (2009). Especialista em Fisiologia do Exercício pela Universidade Federal do Paraná (2004). Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade de Passo Fundo/RS (1998) e Faculdades Reunidas de Admin. Ciências Contábeis e Econômicas de Palmas/PR (2000). Membro do Centro de Estudos Atividade Física e Saúde (CEAFS- UFPR). Membro do GEPAFE-tec (UTFPR - Curitiba). A ênfase do trabalho está pautada em Saúde e Qualidade de Vida, atuando principalmente nos seguintes temas: comportamentos de crianças e adolescentes em relação ao estilo de vida e saúde, ritmo e dança, ginástica de academia e atividade física de forma geral.

Eva Luziane Denkewicz Gustave, Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

Pós graduação latu sensu em Educação Inclusiva pela Faculdade Batista de Minas Gerais (2020). Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2019). Acadêmica em Bacharelado em Educação física pela Universidade Cesumar - Unicesumar (2020). Mestranda em Educação física pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná  (2021).

Diogo Bertella Foschiera, Instituto Federal do Paraná (IFPR)

Graduado em Educação Física pelo Instituto Federal do Paraná (2013). Especialista em Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Educação São Luiz (2017). Docente efetivo do Curso de Educação Física do Instituto Federal do Paraná/IFPR - Campus Palmas. Mestrando em Educação Física (Ciências do Movimento Humano) pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR/ Curitiba. Experiência na área de Educação Física, com ênfase em formação de docentes, atuando principalmente nos seguintes temas: Psicologia do Esporte, esporte e exercício físico.

Gabriel Ressetti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (ITFPR)

Graduando em Educação Física - Bacharelado, pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

Filipe Ferreira da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (ITFPR)

Possui graduação em Educação Física pelo Centro Universitário Autônomo do Brasil (2010) e Especialização em Fisiologia do Exercício pela PUC/PR (2013). Atualmente é professor de Educação Física na Prefeitura Municipal de Curitiba. Está cursando Mestrado em Educação Física na Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Elto Legnani, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (ITFPR)

Graduação em Educação Física pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (1989), Especialização em Treinamento Desportivo pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990), Especialização em Avaliação da Performance Motora pela Universidade Estadual de Londrina (1993), Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006) e Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (2012). É Professor efetivo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Atua no ensino da graduação (Educação Física), lecionando as seguintes disciplinas: Futebol e Futsal. Orienta nos Programas de Pós-Graduação em Engenharia Biomédicas e Educação Física da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Atua em duas linhas de pesquisa: Saúde (comportamentos relacionados à saúde em crianças e adolescentes); e Esporte (treinamento físico, técnico e tático no futsal e futebol, controle de cargas de treinamento e desenvolvimento e validação de instrumentos na área da saúde e do Esporte.

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Published

09-08-2021

How to Cite

LEGNANI, R. F.; GUSTAVE, E. L. D.; FOSCHIERA, D. B.; RESSETTI, G.; SILVA, F. F. da; LEGNANI, E. Association between physical activity and eating habits in schoolchildren aged 11 to 17 years old. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 2, p. 65–70, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n2.27188. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27188. Acesso em: 30 jun. 2024.