Problematizing hegemonic masculinity in soccer teaching/training:  experience report in a social project lead by a student entity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n2.27249

Keywords:

hegemonic masculinity, Football, game pedagogy

Abstract

BACKGROUND: Sports practices are imbued with values, beliefs, and conceptions, which, devoid of pedagogical criticism, reinforce gender inequalities, such as those resulting from hegemonic masculinity.
OBJECTIVE: To report an educational experience with a view to combating hegemonic masculinity in the sporting context, theoretically anchored by the tripod of references in Sport Pedagogy and Game Pedagogy. 
METHODS: The study is supported, methodologically, by a descriptive-exploratory perspective, by exposing pedagogical behaviors resulting from soccer classes in a social sports project, conducted by university students, in the city of Limeira (SP, Brasil). 
RESULTS: The adoption of didactic-methodological conducts, based on the Game’s Pedagogy, allowed the development of contents inherent to the teaching and learning of football that, when distancing themselves from traditional teaching concepts, and endowed with intentionalities, also fostered problematizations and awareness of issues dear to social justice, such as hegemonic masculinity. 
CONCLUSION: At the end of the report, actions and interventions from counter-hegemonic have political-pedagogical practices been activated, allowed the pedagogical frameworks of Game’s Pedagogy. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Felipe Nogueira Silva, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte (LEPE)

Lucas Isamu Tamashiro, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte (LEPE)

Alcides José Scaglia, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)

Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte (LEPE)

References

ALTMANN, H. Rompendo fronteiras de gênero: Marias (e) homens da Educação Física. 1998. 111f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1998.

BECKER, F. Aprendizagem – concepções contraditórias. Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genética, Marília, v. 1, n. 1, p. 53-73, 2008.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução a teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BOTTON, F. B. A masculinidade em questão: uma perspectiva de construção teórica. Vernáculo, Curitiba, n. 19 e 20, p. 109-20, 2007.

CONNELL, R. W. Masculinities: Knowledge, power and social change. Los Angeles: University of California Press, 1995.

CONNELL, R. W. Teaching the boys: New research on masculinity, and gender strategies for schools. Harvard Educational Review, Nova Iorque, v. 98, p. 206-235, 1996.

CORBIN, A.; COURDINE, J. J.; VIGARELLO, G. História da virilidade. Petrópolis: Vozes, 2013.

FELIPE, J. Gênero, sexualidade e a produção de pesquisas no campo da educação: possibilidades, limites e a formulação de políticas públicas. Pro-Posições, Campinas, v. 18, n. 2, n. 53, p. 77-87, 2007.

FOUCAULT, M. História da sexualidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2015.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2018.

FREIRE, J. B. S. Educação física de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2002.

FREIRE, J. B. S. Pedagogia do futebol. 3. ed. São Paulo: Autores Associados, 2011.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 55. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

GARDINER, J. K. Men, masculinities, and feminist theory. In: KIMMEL, M. S. HEARN, J.; CONNELL, R. W. (Eds.). Handbook of studies on men and masculinities. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. p. 35-50.

GASPARI, T. C. Possibilidades da Educação Física na escola: ouvindo os professores. Niterói. In: VII Encontro Fluminense de Educação Física Escolar. Anais... Universidade Federal Fluminense, p. 233-237, 2003.

GRIFFIN, P. Gender as a socializing agent in physical education. In: SCHEMPP, T. J. T. P. G. (Ed.). Socialization into physical educational: learning to teach. Indianapolis: Benchmark, 1989. p. 219-234.

HOOKS. B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade [trad. Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.

KIMMELL, M. S.; MESSNER, M. Men’s lives. 3. ed. Boston: Allyn & Bacon, 1995.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

LOURO, G. L.; FELIPE, J.; GOELLNER, S. V. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 414-30, 2014.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MATOS, M. I. S. de. Por uma história das sensibilidades – a masculinidade. História: Questões & Debates, Curitiba, n. 34, p. 45-63, 2001.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Rio de Janeiro: Sulina, 2015.

OLIVEIRA, M. F.; SILVA, L. F. N.; SCAGLIA, A. J. Pedagogia do esporte: percepções sobre as implicações práticas de um projeto social esportivo no contexto universitário. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 25, n. 1, p. 23-38, 2021.

PAES, R. R.; MONTAGNER, P. C.; FERREIRA, H. B. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.

SAFFIOTI, H. I. B. Gênero, patriarcado e violência. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

SANTOS, F. B.; POSTINGUEL, D. Masculino plural e comunicação publicitária: a dinâmica atualização da masculinidade hegemônica. Novos Olhares, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 79-89, 2016.

SCAGLIA, A. J. O futebol e as brincadeiras de bola: a família dos jogos de bola com os pés. São Paulo: Phorte, 2011.

SCAGLIA, A. J. Pedagogia do jogo: o processo organizacional dos jogos esportivos coletivos enquanto modelo metodológico para o ensino. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Porto, v. 17, S1.A, p. 27-38, 2017.

SCAGLIA, A. J.; PEREIRA, A. S.; REIS, F. P. G.; CARNEIRO, K. T. Pedagogia das lutas/artes marciais: do ambiente de jogo à sistematização do ensino. Curitiba: Brasil Publishing, 2021.

SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S.; LEONARDO, L.; LIZANA, C. J. R. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 4, p. 227-49, 2013.

SEFFNER, F. Sigam-me os bons: apuros e aflições nos enfrentamentos ao regime da heteronormatividade no espaço escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 145-59, 2013.

SILVA, L. F. N.; LEONARDO, L.; SCAGLIA, A. S. Epistemologia da prática pedagógica na educação física e esporte: mapeamento a partir de um instrumento metodológico. Lecturas: Educación Fisica y Deportes, Buenos Aires, Revista Digital, v. 25, n. 274, p. 145-63, 2021. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/2344/1365. Acessado em: 15 de janeiro de 2021.

SILVA, P.; BOTELHO-GOMES, P.; GOELLNER, S. V. Educação física no sistema educativo português: um espaço de reafirmação da masculinidade hegemônica. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 219-33, 2008.

SOARES, D. Z.; CHARLES, C.; CERQUEIRA, C. C. A. X. Feminicídio no Brasil: gênero de quem mata e quem morre. In: XIII Encontro Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Geografia, 2019. Anais... São Paulo, 2019.

SOUSA SANTOS, B. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. São Paulo: Autêntica, 2019. [e-book]

VALE DE ALMEIDA, M. Corpo presente: treze reflexões antropológicas do corpo. Oeiras: Celta, 1996.

VALE DE ALMEIDA, M. Senhores de si: uma interpretação antropológica da masculinidade. Lisboa: Edição Fim de Século, 2000.

VIANA, A. E. S.; ALTMANN, H. Meninas e meninos em campo: experiência com o jogo em uma escola de futebol. Revista Mineira de Educação Física, Viçosa, v. 23, n. 1, p. 113-22, 2015.

Published

24-06-2021

How to Cite

SILVA, L. F. N.; SANTOS, G. F.; SERVADIO, N. C.; TAMASHIRO, L. I.; SCAGLIA, A. J. Problematizing hegemonic masculinity in soccer teaching/training:  experience report in a social project lead by a student entity. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 2, p. 93–99, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n2.27249. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27249. Acesso em: 17 jul. 2024.