Level of knowledge about the teaching methods of team sports and their frequency of use in professional practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n2.27259

Keywords:

Physical Education, Physical Training, Learning, Sports, Teaching

Abstract

BACKGROUND: Sports teaching methods are a means of systematizing the pedagogical process to promote learning of the technical-tactical components of team sports. It is possible that the appropriate application of teaching methods and their frequency of use are related to the level of knowledge of the Physical Education professional about them, however there is a lack of knowledge about this topic. 
OBJECTIVE: To evaluate the level of knowledge about the teaching methods of team sports and their frequency of use in professional practice. 
METHODS: The sample consisted of 311 Physical Education professionals involved in teaching-learning-training process of team sports, in sports schools, academies, social sports projects, sports centers, clubs and high-school teams. The participants answered an electronic questionnaire consisting of questions related to the characteristics, objectives and applications of teaching methods. 
RESULTS: On average, the level of knowledge of teaching methods among professionals was 58.0±29.2% of correct answers. Among the analyzed variables, only the educational level was associated with the level of knowledge. Higher levels of knowledge have been found with regards to the analytical and situational methods, but the professionals seem to use situational and global methods more frequently in the teaching-learning process. 
CONCLUSION: Our results suggest the importance of continuing education to overcome deficiencies in initial training and paradigm shift in the teaching-learning process of team sports.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CASAGRANDE, C. G.; CAMPOS, L. A. S. Esportes coletivos: análise na utilização dos métodos de ensino e treinamento no contexto da prática da educação física. Coleção Pesquisa em Educação Física, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 77-86, 2014.

COSTA, L. C. A.; NASCIMENTO, J. V. O ensino da técnica e da tática: novas abordagens metodológicas. Journal of Physical Education, Maringá, v. 15, n. 2, p. 49-56, 2004.

COUTINHO, N. F.; SANTOS SILVA, S. A. P. Conhecimento e aplicação de métodos de ensino para os jogos esportivos coletivos na formação profissional em educação física. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 117-44, 2009.

EKKEKAKIS, P.; ALBEE, M. J.; ZENKO, Z. Knowledge of exercise prescription guidelines across one 4-year kinesiology curriculum. Research Quarterly for Exercise and Sport, Routledge, v. 87, n. 1, p. 124-30, 2016.

GALATTI, L. R.; REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R.; SEOANE, A. M. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Journal of Physical Education, Maringá, v. 25, n. 1, p. 153-62, 2014.

GARGANTA, J. S. Analisar o jogo nos jogos desportivos colectivos. Uma preocupação comum ao treinador e ao investigador. Horizonte, Lisboa, v. 14, p. 7-14, 1998.

GRAÇA, A.; OLIVEIRA, J. O ensino dos jogos desportivos. Porto. Universidade do Porto, 1994.

GRECO, P. J. Revisão da metodologia aplicada ao ensino aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. In: GRECO, P. J. (Org.). Iniciação Esportiva Universal 2: metodologia da iniciação esportiva na escola e no clube. Belo Horizonte: UFMG, 1998. p. 39-56.

GRECO, P. J. Métodos de ensino-aprendizagem-treinamento nos jogos esportivos coletivos. In: GARCIA, E. S.; LEMOS, K. L. M. (Orgs.). Temas atuais VI em Educação Física e Esportes. Belo Horizonte: Health, 2001. p. 48-72.

GRECO, P. J.; BENDA, R. N. Iniciação Esportiva Universal 1: da aprendizagem motora ao treinamento técnico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

KIRK, D.; GORELY, T. Challenging thinking about the relationship between school physical education and sport performance. European Physical Education Review, London, v. 6, n. 2, p. 119-134, 2000.

LEAL, A. G. F.; VANCINI, R. L.; GENTIL, P.; SILVA, A. A. B.; SILVA, A. C.; CAMPOS, M. H. Knowledge about sport and exercise science. Health Education, Bingley, v. 118, n. 3, p. 250-61, 2018.

LEONARDO, L.; SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 2, p. 236-46, 2009.

MENEZES, R. P. Contribuições da concepção dos fenômenos complexos para o ensino dos esportes coletivos. Motriz, Rio Claro, v. 18, n. 1, p. 34-41, 2012.

MENEZES, R. P.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. Especialização esportiva precoce e o ensino dos jogos coletivos de invasão. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 351-73, 2014.

MENEZES, R. P.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. O ensino do handebol na categoria infantil a partir dos discursos de treinadores experientes. Movimento, Porto Alegre v. 21, n. 2, p. 463-77, 2015.

MENEZES, R. P.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. Teaching handball to players under-12: the perspective of Brazilian coaches. Motriz, Rio Claro, v. 23, n. 4, e101792, 2017.

MENEZES, R. P.; RAMOS, N. C.; MARQUES, R. F. R.; NUNOMURA, M. Teaching handball to U-16 and U-18 women’s teams: coaches’ perspective on the long-term. Motriz, Rio Claro, v. 24, n. 4, e101838, 2018.

MORALES, J. C. P.; GRECO, P. J. A influência de diferentes metodologias de ensino-aprendizagem-treinamento no basquetebol sobre o nível de conhecimento tático processual. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 291-9, 2007.

PAULA, D. S. M.; MENDES, J. C. L.; CUNHA, A. A. C.; MACHADO JUNIOR, C. A.; FREITAS, A. S. As metodologias de ensino-aprendizagem da tática em escolinhas de Futebol de Montes Claros-MG. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 10, n. 39, p. 467-74, 2018.

PINHO, S. T.; ALVES, D. M.; GRECO, P. J.; SCHILD, J. F. G. Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 3, p. 580-90, 2010.

RIBEIRO, L.; FIGUEIREDO, L.; PÉREZ-MORALES, J.; NASCIMENTO, G.; PORTO, D.; GRECO, P. Tactical knowledge and visual search analysis of female handball athletes from different age groups. Journal of Physical Education and Sport, Bucareste, v. 21, n. 2, p. 948-55, 2021.

SAAD, M. A.; NASCIMENTO, J. V.; BOTH, J.; MILISTETD, M. Impacto das metodologias empregadas pelos treinadores no desenvolvimento técnico-tático individual dos jogadores de futsal das categorias sub-13 e sub-15. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Taguatinga, v. 22, n. 2, p. 96-105, 2014.

SANTANA, W. C. A teoria do “jogar para aprender.” In: SANTANA, W. C. (Org.). Pedagogia do futsal jogar para aprender. Londrina: Companhia Esportiva, 2019. p. 20-94.

SILVA, S. C. Investigação no uso do método analítico e global e sua contribuição para o ensino-aprendizagem do futebol e futsal. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 10, n. 39, p. 399-410, 2018.

SILVA, M. V.; GRECO, P. J. A influência dos métodos de ensino-aprendizagem-treinamento no desenvolvimento da inteligência e criatividade tática em atletas de futsal. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 23, n. 3, p. 297-307, 2009.

SILVA JUNIOR, J. R.; VIEIRA, F. S. F.; BALBINO, H. F. Fustal e a pedagogia da iniciação uma proposta de conteúdos baseada em vivência de situações-problemas. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

TANI, G.; BASSO, L.; CORRÊA, U. C. O ensino do esporte para crianças e jovens: considerações sobre uma fase do processo de desenvolvimento motor esquecida. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 339-50, 2012.

TENROLLER, C. A.; MERINO, E. Métodos e planos para o ensino dos esportes. 2. ed. Canoas: Ulbra, 2014.

TURNER, A. P.; MARTINEK, T. J. An investigation into teaching games for understanding: Effects on skill, knowledge, and game play. Research Quarterly for Exercise and Sport, Routledge, v. 70, n. 3, p. 286-96, 1999.

WALTRICK, R. D.; REIS, M. A. Iniciação e formação de atletas em futsal-desenvolvimento técnico-tático e metodologias de ensino. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 8, n. 31, p. 302-12, 2016.

ZENKO, Z.; EKKEKAKIS, P. Knowledge of exercise prescription guidelines among certified exercise professionals. The Journal of Strength & Conditioning Research, Colorado Springs, v. 29, n. 5, p. 1422-32, 2015.

Published

13-07-2021

How to Cite

FONSECA, F. de S.; SANTOS, D. V. L. A.; FIGUEIREDO, L. S.; FARAH, B. Q.; MORAES, Álvaro F. de; COSTA, G. de C. T.; FIALHO, J. V. A. P. Level of knowledge about the teaching methods of team sports and their frequency of use in professional practice. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 2, p. 49–55, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n2.27259. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27259. Acesso em: 30 jun. 2024.