The inclusion of students with ASD in physical education classes by professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2022.27556

Keywords:

Autism, School, Inclusion

Abstract

BACKGROUND: Inclusive education guarantees the right of every individual to regular education. At first, it is stated that ASD is a disorder that affects individuals in different ways, from mild to severe, in addition to unexpected deficits such as social communication, social interactions and behavior. Thus, in Physical Education classes, the teacher must provide physical activities that enable an attitude of respect, acceptance and solidarity, positively promoting inclusion.
OBJECTIVE: The objective of this study is to seek information about the inclusion of students with ASD in Physical Education classes, observing the professional scope, gathering knowledge that can help in the work of the Physical Education teacher through inclusion.
METHODS: The research was carried out using methods such as a bibliography review, with an exploratory nature, privileging the Scielo and CAPES platform, with refinement in works from the last five years.
RESULTS: According to the studies found in the research, Physical Education professionals, in general, report difficulties in working with students with ASD, such as lack of diagnosis and inadequate training, despite recognizing the importance of inclusion and the role of the professional in the process.
CONCLUSION: It is inferred, therefore, that many challenges encompass the inclusion of students with ASD in Physical Education classes and that the teacher is the main part in the process, however there are reports of the difficulties of working with the aforementioned public. Therefore, they point out the importance of continuing education and point out that the exchange of experiences and experiences between professionals with students with ASD can be a great tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Márcio Montserrat, Centro Universitário de Formiga (UNIFOR), Formiga

Professor Mestre do Centro Universitário de Formiga - UNIFOR/MG

Dayane Resende de Castro, Centro Universitário de Formiga (UNIFOR), Formiga

Graduanda em Educação Física, licenciatura pelo Centro Universitário de Formiga - UNIFOR/MG com previsão de término em 2021.

Samantha Silva Leite, Centro Universitário de Formiga (UNIFOR), Formiga

Graduanda em Educação Física, licenciatura pelo Centro Universitário de Formiga - UNIFOR/MG com previsão de término em 2021.

Gleuber Henrique Marques-Oliveira, Centro Universitário de Formiga (UNIFOR), Formiga

Graduanda em Educação Física, licenciatura pelo Centro Universitário de Formiga - UNIFOR/MG com previsão de término em 2021.

References

BORGES, É. V.; SILVA, A. L. B. A inclusão de alunos com autismo nas aulas de educação física. Revista Renovare, União da Vitória, v. 6, n. 2, p. 46-58, 2019. Disponível em: <http://book.uniguacu.edu.br/index.php/renovare/article/view/50>.

BRASIL. Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Instituiu a Política Nacional de Proteção dos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista; e altera o § 3º do art. 98 da Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Brasília, DF, 27 dez. 2012. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2012/lei-12764-27-dezembro-2012-774838-publicacaooriginal-138466-pl.html>.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, 06 julho de 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>.

COSTA, B. S.; NAKANDAKARE, E. B.; PAULINO, E. A inserção do autista no meio acadêmico e profissional de tecnologia da informação. Refas, São Paulo, v. 4, n. 4, p. 1-10, 2018. Disponível em: <http://revistarefas.com.br/index.php/RevFATECZS/article/view/190/157>.

FARIA, J. R. T.; HARNISCH, G. S.; BORELLA, D. R. Educação física escolar e o aluno com deficiência: a formação continuada em questão. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 117–23, 2021. DOI: <https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27362>.

FERREIRA, L. N.; LEPPAUS, R. O.; BRAGA, M. C. Limites e possibilidades da inclusão do aluno autista nas aulas de educação física no centro municipal de educação infantil da Serra – ES. In: XV Congresso Espírito-Santense de Educação Física, 2018, Vitória. Anais... Vitória, 2018. Disponível em: <http://congressos.cbce.org.br/index.php/15Conesef/15Conesef/paper/view/11275>.

FLAMEA, A. G.; BARETTA, M. O trabalho com alunos autistas nas aulas de educação física. In: Seminário de Iniciação Científica e Seminário Integrado de Ensino, Pesquisa e Extensão. Anais... Joaçaba-SC, 2018. Disponível em: <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/siepe/article/view/18669>.

GONZÁLEZ, O. H.; FONSECA, A. J. P. da; ANTÔNIO, A. A educação e socialização de crianças com Transtorno de Espectro Autista: Uma aproximação ao papel do professor. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, Jaén, v. 6, n. 3, p. 124-34, 2020. DOI: <https://doi.org/10.17561/riai.v6.n3.9>.

LIMA MIYASHIRO, N. V. de; SALERNO, M. B. Aluno com deficiência visual e autismo: um estudo de caso das interações nas aulas de educação física. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, Marília, v. 22, n. 1, p. 127-42, 2021. DOI: <https://doi.org/10.36311/2674-8681.2021.v22n1.p127-142>.

MELLO, L. A. de; FIORINI, M. L. S.; COQUEIRO, D. P. Benefícios da educação física escolar para o desenvolvimento do aluno com transtorno do espectro autista na percepção dos professores. Revista da Associação Brasileira de Atividade Motora Adaptada, Marília, v. 20, n. 1, p. 81-98, 2019. DOI: <https://doi.org/10.36311/2674-8681.2019.v20n1.08.p81>.

OLIVEIRA SILVA, L. de; DE SOUZA MONTEIRO, J. R.; LEITE, S. T. Equoterapia e educação física: estudo de caso com praticante autista. Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 16, n. 3, p. 1-24, 2020. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/63017>.

PEDROSA, G. F. S.; DIETZ, K. G. A prática de ensino de arte e educação física no contexto da pandemia da COVID-19. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 2, n. 6, p. 103-12, 2020. DOI: <https://doi.org/10.5281/zenodo.3894895>.

SCHALEMBERGUER, A. S.; SCHALEMBERGUER, J. P.; HOPF, R. C.; SARAIVA, A. C. A.; LOPES, M. A. C. A inclusão do aluno autista nas aulas de educação física: quebrando paradigmas. In: Seminário Internacional de Educação (SIEDUCA). Anais... Cachoeira do Sul, v. 2, n. 1, p. 1-5, 2017. Disponível em: <https://ulbracds.com.br/index.php/sieduca/article/view/1069/157>.

SCHLIEMANN, A.; ALVES, M. L. T.; DUARTE, E. Educação física inclusiva e autismo. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 34, n. especial, p. 77-86, 2020. DOI: <https://doi.org/10.11606/1807-5509202000034nesp077>.

SILVA NETO, A. de O.; ÁVILA, É. G.; SALE, T. R. R.; AMORIM, S. S.; NUNES, A. K. F.; SANTOS, V. M. Educação inclusiva: uma escola para todos. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 60, p. 81-92, 2018. DOI: <https://doi.org/10.5902/1984686X24091>.

SILVA, M. V. da. O uso de tecnologias assistivas para inclusão de alunos autistas nas aulas de educação física. In: Congresso Nacional de Educação - Conedu. Anais... Maceió, 2020. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA10_ID2186_01092020095037.pdf>.

TADEU IAOCHITE, R.; COSTA FILHO, R. A. da; MATIAS FERNANDES, M.; PALLA-KANE, A. Potencialidades da aprendizagem observacional para o ensino inclusivo em educação física. Revista Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 29, n. 61, p. 370-88, 2019. DOI: <https://doi.org/10.18675/1981-8106.vol29.n61.p370-388>.

Published

27-05-2022

How to Cite

MONTSERRAT, P. M. .; CASTRO, D. R. de; LEITE, S. S.; MARQUES-OLIVEIRA, G. H. The inclusion of students with ASD in physical education classes by professionals . Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 20, p. e–27556, 2022. DOI: 10.36453/cefe.2022.27556. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27556. Acesso em: 17 jul. 2024.