Physical education and pandemic: what say some researches about physical education at online teaching?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2022.27832
Supporting Agencies
CNPq

Keywords:

Pandemic, Physical Education, Teaching

Abstract

BACKGROUND: With the new forms of social interaction imposed by the Covid-19 pandemic, all social segments underwent changes. Among them, education can be classified as one of the most affected, considering that so far many Brazilian states have not managed to resume their in-person activities. In this context of remote learning, how are physical education activities being developed? How are practical contents handled in remote classes? Are students participating in classes? Mobilized by these and other issues, we prepared a bibliographic survey study. 
OBJECTIVE: To know academic productions on remote physical education teaching published during the first year of the Covid-19 pandemic. 
METHODS: Online search for academic texts published in Portuguese from March/2020 to March/2021. The search tool was google academic. Analyzes were performed based on the following criteria: type of production; object of analysis/discussion; main results of the works. 
RESULTS: Two experience reports, three bibliographic research and nine empirical research were analyzed. The texts present data and/or reflections on difficulties encountered by teachers during remote teaching; mood/anxiety/stress states of students; didactic experiences in remote physical education teaching. 
CONCLUSION: Studies show low student participation in remote classes; lack of teacher preparation to work with new technologies; increase in students’ anxiety and stress levels; lack of structural elements for the classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kamila de Amorim Barbosa, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IFSMG), Barbacena

Acadêmica do curso de Licenciatura em Ed. Física

Bolsista PIBIC/CNPq

Aline Godoy Damasceno, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IFSMG), Barbacena

Acadêmica do curso de Licenciatura em Ed. Física

Voluntária PIBIC 

Scheila Espindola Antunes, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais (IFSMG), Barbacena

Departamento Acadêmico 2 - Núcleo de Educação Física

References

CAMARGOS, J. F. de; SILVA, L. de O. Avaliação do estado de humor de adolescentes durante a pandemia da covid-19 com intervenção aguda da educação física escolar: um estudo de caso. Revista Saberes Acadêmicos, Uberaba, v. 4, n. 2, p. 191-205, 2020. Disponível em: <http://rsa.fcetm.br/index.php/rsa/article/view/195>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

CARVALHO, L. de S.; SILVA, M. V. de S. da; COSTA, T. dos S.; OLIVEIRA, T. E. L. de; OLIVEIRA, G. A. L. de. O impacto do isolamento social na vida das pessoas no período da pandemia da covid-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 7, p. 1-14, 2020. DOI https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.5273.

COELHO, C. G.; XAVIER, F. V. F.; MARQUES, A. C. G. Educação física escolar em tempos de pandemia da covid-19: a participação dos alunos de ensino médio no ensino remoto. Intercontinental Journal on Physical Education, Niterói, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2020. Disponível em: <http://www.ijpe.periodikos.com.br/article/5f87ba8e0e882579783901ab>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

FERREIRA, V. M.; OLIVEIRA, T. R. H. de; SILVA, M. I. F. D. da. Desafios em tempos de pandemia: o ensino remoto emergencial da educação física no ensino fundamental. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2020. Anais... São Carlos, UFSCar, 2020. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1272>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

FRANÇA, F. G. R.; GOMES, L. de F. Educação Física escolar em tempos de pandemia: o trabalho em uma escola com jogos e brincadeiras tradicionais durante o regime especial de atividades não presenciais na rede estadual de ensino de Minas Gerais. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v. 10, n. 1, p. 1-09, 2021. Disponível em: <https://periodicos.ufv.br/RPV/article/view/11508> Acessado em: 04 de abril de 2021.

GODÓI, M.; KAWASHIMA, L. B.; GOMES, L. de A.; CANEVA, C. As práticas do ensino remoto emergencial de educação física em escolas públicas durante a pandemia de covid-19: reinvenção e desigualdade. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 1, p. 1-21, 2021. Disponível em: <http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/995>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

GUIMARÃES JR., P. R.; CORREIA, M. S. Pandemia da covid-19 e práticas de atividades físicas por estudantes do 9º ano do ensino fundamental. Science and Knowlegde in Focus, Macapá, v. 3, n. 2, p. 49-60, 2020. Disponível em: <https://periodicos.unifap.br/index.php/scienceinfocus/article/view/6287>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

KOEHLER, S. M. F.; GONZALEZ, N. G. P.; MARPICA, J. B. A escola como promotora de saúde e bem-estar juvenil: oficinas pedagógicas com adolescentes. Desidades, Rio de Janeiro, v. 9, n. 29, p. 169-85, 2021. Disponível em: <http://desidades.ufrj.br/featured_topic/a-escola-como-promotora-da-saude-mental-e-do-bem-estar-juvenil-oficinas-pedagogicas-com-adolescentes/>. Acessado em: 30 de setembro de 2021.

MAIA, F. E. da S.; SANTIAGO, J. da S.; PEREIRA, J. M. S.; ESTÁCIO, V. da S.; LIMA, R. W. G. Memórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileira. Revista Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 1-12, 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580>. Acessado em: 30 de setembro de 2021.

MELLO, J. G. de; NOVAES, R. C.; TELLES, S. de C. C. Educação física escolar a distância: análise de propostas para o ensino remoto. Revista EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2021. Disponível em: <https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1094>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

PEDROSA, G. F. S.; DIETZ, K. G. A prática e o ensino de arte e educação física no contexto da pandemia. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 2, n. 6, p. 103-12, 2020. Disponível em: <https://revista.ufrr.br/boca/article/view/PedrosaDietz/2999>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

PRANDINA, M. Z.; SANTOS, M. de L. A educação física escolar e as principais dificuldades apontadas por professores da área. Horizontes, Dourados, v. 4, n. 8, p. 99-114, 2016. Disponível em: <https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/5745>. Acessado em: 02 de setembro de 2021.

SANTOS, D. M.; OLIVEIRA, I. F. de S. A ansiedade durante a pandemia do covid-19 para os alunos do CEAAT/IAT em Salvador/Bahia: interlocução entre educação física e psicologia. Revista Estudos IAT, Salvador, v. 5, n. 3, p. 3-21, 2020. Disponível em: <http://estudosiat.sec.ba.gov.br/index.php/estudosiat/article/viewFile/210/268>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

SILVA, A. J. F. da; SILVA, C. C. da; TINÔCO, R. de G.; VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; ARAÚJO, A. C. de. Desafios da educação física escolar em tempos de pandemia: notas sobre estratégias e dilemas de professores(as) no combate à covid-19 (sars-cov-2). Cenas Educacionais, Caetité, v. 4, p. 1-27. Disponível em: <https://www.revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/10618>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

SILVA, A. J. F.; PEREIRA, B. K. M.; OLIVEIRA, J. A. M. de; SURDI, A. C.; ARAÚJO, A. C. de. A adesão dos alunos as atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 24, n. 2, p. 57-70, 2020. Disponível em: <https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10664/>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

SILVA, G. L. da. Educação física escolar pós pandemia: um olhar para os protocolos de volta às aulas presenciais elaborados pelas unidades da federação. 2020. 33f. Monografia (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020. Disponível em: <https://www.monografias.ufop.br/handle/35400000/2739>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

SKOWRONSKI, M. Práticas corporais para além das quadras: educação física escolar ao alcance de todos no ensino remoto. IN: Simpósio Internacional de Educação e Comunicação, 2021. Anais... Aracaju, SE, Universidade Tiradentes. Disponível em: <https://eventos.set.edu.br/simeduc/article/view/14873/6401>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

VIEIRA, D. A.; COSTA, L. S. da.; NEGRÃO, Â.; MONTEIRO-SANTOS, R. A perspectiva do professor de educação física para as aulas no contexto da pandemia de covid-19. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Montes Claros, v. 11, n. 16, p. 45-66, 2021. Disponível em: <https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/renef/article/view/3377/3547>. Acessado em: 04 de abril de 2021.

WHO. World Health Organization. Global recommendations on physical activity for health. 2010. Disponível em: <https://www.who.int/dietphysicalactivity/global-PA-recs-2010.pdf>. Acessado em: 05 de maio de 2021.

WHO. World Health Organization. WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. 2020. Disponível em: <https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128>. Acessado em 23 de julho de 2021.

Published

05-01-2022

How to Cite

BARBOSA, K. de A.; DAMASCENO, A. G.; ANTUNES, S. E. Physical education and pandemic: what say some researches about physical education at online teaching?. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 20, p. e–27832, 2022. DOI: 10.36453/cefe.2022.27832. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27832. Acesso em: 19 jul. 2024.