Extension projects proposed by Physical Education courses offered to people with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2022.29693

Keywords:

Physical Education, Disabled Person, Extension Project

Abstract

OBJECTIVE: This study aimed to investigate the offer of extension projects linked to the practice of physical activities offered by physical education courses to people with disabilities in Public Universities of the state of Paraná.

METHODS: It was characterized as descriptive research, with a qualitative approach. For data collection, an online form from the Google Forms platform was used, which was answered by coordinators of extension projects that met the established criteria.

RESULTS: It was found that nine higher education institutions in the state of Paraná offer a degree in Physical Education - Licentiate or bachelor’s degree. Of these, five higher education institutions offer their students extension projects aimed at people with disabilities.

CONCLUSION: from the reflections carried out, the offer of extension projects aimed at people with some type of disability has a social and professional nature, contributing to an inclusive and training character.

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Author Biographies

Ana Laura Fischer Lottermann, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Licenciada em Educação Física (UNIOESTE). Professora da Secretaria da Educação e Esporte do estado do Paraná (SEED/PR).

Gabriela Simone Harnisch, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Doutora e Mestra em Educação Física (FEF/UNICAMP).  Especialista em Educação Física Escolar (UNINTER). Licenciada em Educação Física (UNIOESTE). Bacharela em Educação Física (UNINTER). Licenciada em Pedagogia (UNICESUMAR). Professora colaboradora do curso de licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE).

Monithielly Regina Zamboni, Pontíficia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR), Curitiba

Psicóloga (Pontíficia Universidade Católica do Paraná - PUC). Especialista em Análise do Comportamento Aplicada ABA (Instituto Pedagógico de Minas Gerais - IPEMIG).

Português, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Doutor e Mestre em Educação Especial (PPGEEs/UFSCar).  Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial (IBPEX). Licenciado em Educação Física (UNIOESTE). Professor efetivo do curso de licenciatura em Educação Física da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE).

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Published

11-11-2022

How to Cite

LOTTERMANN, A. L. F.; HARNISCH, G. S.; ZAMBONI, M. R.; BORELLA, D. R. . Extension projects proposed by Physical Education courses offered to people with disabilities. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 20, p. e–29693, 2022. DOI: 10.36453/cefe.2022.29693. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29693. Acesso em: 18 jul. 2024.