"Could you create a training program for me?" Ethnographing exercise prescription in bodybuilding
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2024.32883Keywords:
Physical education and training, Gym, PrescriptionsAbstract
BACKGROUND: Exercise prescription is characterized as one of the various responsibilities of those who work in bodybuilding, and depending on the socioeconomic and cultural context, the meanings and significance attributed to the intervention of the Physical Education professional change.
OBJECTIVE: Thus, the scope of this study aimed to analyze sociocultural aspects that interfere in the prescription of exercises by Physical Education professionals in gyms.
METHODS: Based on the theoretical-methodological framework of Symbolic Interactionism, an ethnographic study was conducted specifically in the bodybuilding sector of two establishments in Rio de Janeiro over the course of a year. Participant observation took place in a gym in the popular neighborhood of Cidade de Deus and another in the upscale neighborhood of Barra da Tijuca. The researcher’s own cell phone served as a field diary.
RESULTS: The results indicated that the Physical Education teacher’s lack of credibility, strained by a sort of bodily know-how of some students, interfered (in)directly in the exercise prescription by these professionals. Thus, it was detected that the negotiations of knowledge and the bodily experiences dialogued between professionals and attendees were interspersed with the technical-scientific parameters that guide the prescription in these social spaces.
CONCLUSION: In conclusion, it is highlighted that the face-to-face interaction between healthcare professionals and users is socially and culturally mediated, and it modulates the application of knowledge linked to the realm of biomedical rationality so prevalent in the field of Health.
Downloads
References
BECKER, H. A escola de Chicago. Mana, v. 2, n. 2, p. 177-88, 1996. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200008
BECKER, H. Evidências: sobre o bom uso de dados em ciências sociais. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
BECKER, H. Métodos de pesquisa em ciências sociais. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BOEHL, W. R.; MYSKIW, M. Situações etnográficas reversas: reflexões sobre construções culturais no contexto futebolístico. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 21, e31058, 2023. DOI: http://doi.org/10.36453/cefe.2023.31058
BOURDIEU, P. Sociologia geral. Vol. 3: as formas do capital: Curso no Collège de France (1983-1985). Petrópolis: Vozes, 2023.
CALESCO, V. A.; BOTH, C. Aplicação de técnicas de gestão de pessoas em academias de ginástica. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 17, n. 1, p. 325-30, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p325
COULON, A. A escola de Chicago. Campinas: Papirus, 1995.
CRUZ, J. V.; BATISTA, M. B.; OLIVEIRA, R. C. Concepções de corpo nas academias de ginástica: uma revisão de escopo. In: SILVA, A. C. (Org.). Corpo e práticas corporais em academias de ginástica. Curitiba: Bagai, 2022. p. 11-22.
FARIA JÚNIOR, A. G.; CUNHA JÚNIOR, C. F. F.; NOZAKI, H. T.; MELO, V. A. O velho problema da regulamentação: contribuições críticas à sua discussão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 17, n. 3, p. 266-72, 1996. Disponível em: http://www.rbce.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/856/511 Acesso em: 20/02/2024.
FERREIRA, J. A consulta médica como drama social: um olhar etnográfico. Cadernos de Saúde Coletiva, v. 19, n. 2, p. 215-24, 2011. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-641439 Acesso em: 20/02/2024.
FERREIRA, J. Semiologia do corpo. In: LEAL, O. F. (Org.). Corpo e significado: ensaios de antropologia social. 2. ed. Porto Alegre: UFRGS, 2001. p. 89-104.
FURTADO, R. P. Novas tecnologias e novas formas de organização do trabalho do professor nas academias de ginástica. Pensar a Prática, v. 10, n. 2, p. 307-22, 2007. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v10i2.1110
FURTADO, R. P. Trabalho e capital: a produção do valor nas academias de ginástica. In: SILVA, A. C. (Org.). Corpo e práticas corporais em academias de ginástica. Curitiba: Bagai, 2022. p. 37-48.
GOFFMAN, E. A representação do eu na vida cotidiana. 10. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
GOFFMAN, E. Ritual de interação: ensaios sobre o comportamento face a face. Petrópolis: Vozes, 2011.
HELMAN, C. G. Cultura, saúde e doença. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
MACHADO, D.; MANTOVANI, T. V. L.; FILGUEIRAS, I.; FREIRE, E. S. Reflexões sobre a pesquisa em Educação Física: aproximações com a fenomenologia e a etnografia. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 21, e30238, 2023. DOI: http://doi.org/10.36453/cefe.2023.30238
MOREIRA, L. M. Brodagem, moral e músculo: a malhação de rua em Salvador. 2023. 245f. Tese (Doutorado em Antropologia) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/38261 Acesso em: 20/02/2024.
SAMPAIO, M. L. A consulta médica e as estratégias de negociação de um corpo saudável. Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 6, n. 18, p. 707-24, 2007. Disponível em: https://www.cchla.ufpb.br/rbse/SampaioArt.pdf Acesso em: 20/02/2024.
SILVA, A. C. Itinerário terapêutico e doenças crônicas: aproximações necessárias para a Educação Física. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 20, e-28734, 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.36453/cefe.2022.28734
SILVA, A. C. Uma etnografia encarnada: imagens e identidades corporais de um pesquisador em uma academia de ginástica. In: FERREIRA, J.; BRANDÃO, E. R. (Orgs.). Reflexividade na pesquisa antropológica em saúde: desafios e contribuições para a formação de novos pesquisadores. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2021. p. 183-207.
SILVA, A. C.; FERREIRA, J. Corpo “educado”: atuação pedagógica de professores de Educação Física em academias de ginástica. Motrivivência, v. 32, n. 63, e76554, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e76554
SILVA, A. C.; FREITAS, D. C.; LÜDORF, S. M. A. Profissionais de educação física de academias de ginástica do Rio de Janeiro e a pluralidade de concepções de corpo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 41, n. 1, p. 102-8, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.04.002
VELHO, G. Goffman, mal-entendidos e riscos interacionais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 23, n. 68, p. 145-8, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092008000300012
VELHO, G. O futuro das ciências sociais e a importância de seu passado. Sociologia, Problemas e Práticas, n. 48, p. 11-18, 2005. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/ Acesso em: 20/02/2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.