Physical Education: methodologies focused on neuroscience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2025.33754

Keywords:

Teaching methodology, neuroscience , Physical Education

Abstract

OBJECTIVE: The objective of this study was to propose a methodological approach grounded in the planning of physical education classes designed to stimulate students’ brain activity and enhance their cognitive performance.
METHODS: This is qualitative and descriptive research, in which 12 Physical Education lesson plans were proposed. A literature review was carried out on studies that deal with Physical Education teaching methodologies to form the database, on the Scielo search platform.
RESULTS: The study revealed that it is possible to develop effective strategies that stimulate brain activity. These plans exemplify how innovative Physical Education can be, using approaches that combine physical and mental challenges to create a more holistic and effective learning environment.
CONCLUSION: The application of the developed lesson plans can serve as a model for other educators, encouraging the adoption of innovative pedagogical practices that promote more enriching and comprehensive learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDAL, A. Sobre regiões e desenvolvimento: o processo de desenvolvimento regional brasileiro no período 1999-2010. 2015. 261f. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-06102015-152922/ Acesso em: 13/07/2024.

AMERICA, SHAPE. The Essential Components of Physical Education. Guidance Document. Reston, VA: SHAPE, 2015. Disponível em: https://www.shapeamerica.org/Common/Uploaded%20files/uploads/pdfs/TheEssentialComponentsOfPhysicalEducation.pdf Acesso em 12/07/2024

ANSARI, D.; KONING, J.; LEASK, M.; TOKUHAMA-ESPINOSA, T. Neurociência cognitiva do desenvolvimento: implicações para o conhecimento pedagógico dos professores. In: GUERRIERO, S. Conhecimento pedagógico e a natureza mutável da profissão docente. Paris: OECD Publishing, 2017. p. 155-222. https://doi.org/10.1787/9789264270695-11-en

BARTOSZECK, A. B. Neurociência na educação. Revista Eletrônica Faculdades Integradas Espírita, v. 1, p. 1-6, 2006. Disponível em: https://neuroconecte.com/wp-content/uploads/2023/03/Neurociencias_na_Educacao.pdf Acesso em: 12/07/2024.

BATISTA, C.; MOURA, D. L. Princípios metodológicos para o ensino da educação física escolar: o início de um consenso. Journal of Physical Education, v. 30, p. e3041, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3041

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, Lei de diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm Acesso em: 13/07/2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. V. 2, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 13/07/2024.

BRUER, J. T. Educação e o cérebro: uma ponte longe demais. Pesquisador Educacional, v. 26, n. 8, p. 4-16, 1997. https://doi.org/10.3102/0013189X026008004

CHADDOCK, L.; HILLMAN, C. H.; BUCK, S. M.; COHEN, N. J. Aerobic fitness and executive control of relational memory in preadolescent children. Medicine & Science in Sports & Exercise, v. 43, n. 2, p. 344-9, 2011. https://doi.org/10.1249/MSS.0b013e3181e9af48

COSENZA, R. M.; GUERRA, L. B. Neurociência. educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.

COSTA, R L. S. Neurociência e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 28, p. e280010, 2023. https://doi.org/10.1590/S1413-24782023280010

CUTI, M. M.; PINTO, J. S.; VALE, M. P.; ALVARIZA, O. M.; OLIVEIRA, R. S.; ESPÍNDOLA, J. L.; ... ; GEISLER, D. S. Explorando a interligação entre educação física e desenvolvimento cognitivo. RevistaFT, v. 27, p. 1-16, 2023. https://doi.org/10.5281/zenodo.8384761

FILIPIN, G. E.; VARGAS, L. S.; NUNES, T. T. G.; MELLO-CARPES, P. B. Formação continuada em neuroeducação: percepção de docentes da rede básica de educação sobre a importância da neurociência nos processos educacionais. Catavento, v. 8, n. 1, 2016. Disponível em: https://web.archive.org/web/20180502113923id_/http://revistaeletronica.unicruz.edu.br/index.php/Cataventos/article/viewFile/3935/852 Acesso em: 13/07/2024.

FREGNI, F. Critical thinking in teaching and learning: the nonintuitive new science of effective learning. Massachusetts: Lumini LCC, 2019.

GEARY, D. C.; HOARD, M. K.; HAMSON, C. O. Numerical and arithmetical cognition: patterns of functions and deficits in children at risk for a mathematical disability. Journal of Experimental Child Psychology, v. 74, n. 3, p. 213-39, 1999. https://doi.org/10.1006/jecp.1999.2515

GHILARDI, R. Formação profissional em educação física: a relação teoria e prática. Motriz, v. 4, n. 1, p. 1-11, 1998. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/6575/4792

GUYTON, A. C.; HALL, J. E.; MORENO, M. J. Tratado de Fisiologia Médica. México: Interamericana, 1971.

GYOTOKU, K. Educação física na educação infantil: uma prática regida por quem? 2007. 103f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1606054

HILLMAN, C. H.; PONTIFEX, M. B.; CASTELLI, D. M.; KHAN, N. A.; RAINE, L. B.; SCUDDER, M. R.; ... ; KAMIJO, K. Effects of the FITKids randomized controlled trial on executive control and brain function. Pediatrics, v. 134, n. 4, p. e1063-71, 2014. https://doi.org/10.1542/peds.2013-3219

KOIDE, A. B. S.; TORTELLA, J. C. B. Segura sua mão na minha: uma conexão entre neurociência e Educação. Ensaio, v. 31, n. 119, p. e0233805, 2023. https://doi.org/10.1590/S0104-40362023003103805

MAZZOCCANTE, R. P.; CORRÊA, H. L.; SOUSA, B. R. C.; CASTRO, I. R. S., SANTOS, M. A. B.; FERREIRA, A. P. Aptidão cardiovascular e coordenação motora apresentam relação com a atenção, flexibilidade cognitiva e velocidade de processamento em crianças de 6 a 10 anos de idade? Educación Física y Ciencia, v. 22, n. 1, p. 1-12, 2020. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S2314-25612020000100118&script=sci_arttext

PINHO, S. T. Método situacional e sua influência no conhecimento tático processual de escolares. 2009. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/ppgef/files/2014/04/silviateixeirapinho.pdf Acesso em: 13/07/2024.

ROTTA, N. T.; OHLWEILER, L.; RIESGO, R. S. Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2015.

SANTANA, C. C. A.; COLINA J. O.; AZEVEDO L. B.; GUNNARSDOTTIR, T.; PRADO, W. L. The association between obesity and academic performance in youth: A systematic review. Obesity Reviews, v. 18, n. 10, p. 1191-9, 2017. https://doi.org/10.1111/obr.12582

SIBLEY, B. A.; ETNIER, J. L. The relationship between physical activity and cognition in children: a meta-analysis. Pediatric Exercise Science, v. 15, n. 3, p. 243-56, 2003. https://doi.org/10.1123/pes.15.3.243

SOUZA, R. C. S.; MENDONÇA, A. C.; BARBOSA, A. L. C. A neuroeducação e a neurociência. tecendo saberes e otimizando práticas inclusivas. Aracaju: Criação, 2021.

SPINDOLA, M. M. Habilidade cognitiva espacial: medida com eletroencefalografia. 2010. 203f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande Sul, Porto Alegre, 2010. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/24684 Acesso em: 13/07/2024.

TOMPSETT, C.; SANDERS, R.; TAYLOR, C.; COBLEY S. Pedagogical Approaches to and effects of fundamental movement skill interventions on health outcomes: A systematic review. Sports Medicine, v. 47, p. 1795-1819, 2017. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s40279-017-0697-z Acesso em: 13/07/2024.

WHITE, R. L.; BABIC, M. J.; PARKER, P. D.; LUBANS, D. R.; ASTELL-BURT, T.; LONSDALE, C. Domain-specific physical activity and mental health: a meta-analysis. American Journal of preventive Medicine, v. 52, n. 5, p. 653-66, 2017. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2016.12.008

Published

22-07-2025

How to Cite

OLIVEIRA, L. C.; SILVA, G. E. da; SOUSA, G. B. de; MORAIS , M. C. T. de; PINHO, S. T. de. Physical Education: methodologies focused on neuroscience. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 23, p. e33754, 2025. DOI: 10.36453/cefe.2025.33754. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/33754. Acesso em: 6 dec. 2025.