The evaluation in school's physical education: the teachers speech
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n16.p97Keywords:
Fundamental Schools, Learning, Physical Education, EvaluationAbstract
This study has the objective to understand the process of evaluation in the discipline of Physical Education in the state schools of the city of Vacaria-RS. Like methodical strategies it was used the semi-structured interview. It was identified that the teachers use the qualitative evaluation ruled in the attitude criterion, using like instruments the lists of observation and the auto-evaluation. It is possible to end that the evaluation is aimed for the attitude aspects with subjective characteristic, without clear criterion, being carried out by the teachers of free and autonomous form, being related as standards of the schools, which do not explain in the satisfactory way the process of evaluation in the above-mentioned discipline.
Downloads
References
BETTI, M.; ZULIANI, L. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.
BRATISFICHE, S. Avaliação em Educação Física: um desafio. Revista de Educação Física/UEM, Maringá, v. 14, n. 2, p. 21-31, 2003.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
COSTA, M.; SANTOS, C. Avaliação em Educação Física Escolar: o professor como sujeito avaliado no processo educativo. Disponível em: http://www.grupomel.ufba.br. Acesso em: 8 mar. 2008.
CUNHA, F. A. Feedback como instrumento pedagógico nas aulas de educação física. Revista Digital EFDeportes, Buenos Aires, a. 9, n. 66, nov. 2003. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd66/feedb.htm. Acesso em: 4 jun. 2008.
DARIDO, S.; LAVOURA, T.; BOTURA, H. Educação Física escolar: conhecimentos necessários para a prática pedagógica. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 17, n. 2, p. 203-209, 2006.
DARIDO, S.; RANGEL, I. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
FERNANDES, S.; GONÇALVES, Jr. A avaliação na Educação Física Escolar: concepções de estudantes e professores do ensino médio da cidade de São Carlos (São Paulo, Brasil). Disponível em: http://www.cori.unicamp.br/jornadas/aprovados/html. Acesso em: 4 mar. 2008.
GUIRALDELLI JÚNIOR, P. Educação Física progressista. Loiola: São Paulo, 1988.
HOFFMANN, J. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à Universidade. 14. ed. Porto Alegre: Mediação, 1998.
LIMA, M. A Educação Física no projeto político-pedagógico: espaço de participação e reconhecimento da cultura corporal dos alunos. 2007. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
LOURENÇO JR., A. Instrumentos para avaliação em Educação Física. Disponível em: http://www.saosebastiao.sp.gov.br/educacao/docs/aef/aval_ef.htm. Acesso em: 4 mar. 2008.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MAUAD, J. Avaliação em educação física escolar: relato de uma experiência. 2003. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.
MENDES, E.; NASCIMENTO, J.; MENDES, J. Metamorfose na avaliação em Educação Física: da formação inicial à prática escolar. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 55-67, 2007.
NEGRINE, A. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: UFRGS; Sulina, 1999.
PALAFOX, G.; TERRA, D. Introdução à avaliação na Educação Física escolar. Pensar a Prática, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 23-37, 1998.
RIBEIRO, T. Perspectivas em Educação Física Escolar. Revista Especial de Educação Física, v. 14-15, 1996. Disponível em: http://www.uff.br/gef/tomaz_esp.htm. Acesso em: 6 jul. 2008.
RODRIGUES, G. A avaliação na Educação Física Escolar: caminhos e contextos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 11-21, 2003.
SANTOS, J. A avaliação no Ensino da Educação Física: uma proposta emancipatória. Disponível em: http://www.faefi.ufu.br/nepecc. Acesso em: 1 mai. 2008.
SANTOS, S.; GONÇALVES, G. Avaliação em Educação Física: uma análise nas escolas estaduais e municipais da cidade de Maringá. Revista de Educação Física/UEM, Maringá, v. 7, n. 1, p. 63-73, 1996.
SILVA, R. A auto-avaliação como instrumento de conscientização de alunos de um curso de especialização lato sensu. Ponta Grossa, 2007. Disponível em: http://www.uepg.br/olhardeprofessor/pdf/revista102_artigo06.pdf. Acesso em: 1 nov. 2007.
SIMSON, K. Avaliação informal: observando a prática pedagógica. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Faculdade de Educação, UNICAMP, Campinas, 2006. Disponível em: http://libdigi.unicamp.br/document/?code=21312. Acesso em: 1 nov. 2007.
TERRA, D.; ANTAS, R. Avaliação em Educação Física Escolar. Revista Especial de Educação Física, v. 3, n. 1, p. 81-92, 2006. Disponível em: http://www.faefi.ufu.br/nepecc. Acesso em: 20 abr. 2008.
THOMAS, J.; NELSON, J.; SILVERMAN, S. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed, 2007.
VASCONCELLOS, C. S. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad, 2000.
VASCONCELLOS, C. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.