Living conditions of the teaching worker in physical education of municipal public teaching of Florianopolis
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n16.p11Keywords:
Living Conditions, Teacher, Physical Education, Quality of Working Life, Burnout syndrome, LifestyleAbstract
The objective of the work was to assess the living condition of the teaching worker in Physical Education of Municipal Public Teaching in Florianopolis, SC. All the physical education teachers of municipal system were invited, however, only 44 teachers participated in this study, answering to instruments QVT-PEF, PEVI, MBI, and a sociodemographic and professional questionnaire. For the analysis of data were used Chi-square for a single group in order to determine tendency of opinions / behaviors and to find possible associations between sociodemographic and professional and the constructs of Quality of Working Life, Burnout Syndrome and Lifestyle; and Spearman correlation was used to verify the level of correlation between dimensions / components of the constructs analyzed. All tests have adopted a significance level of 5%. The results demonstrated that dissatisfaction at work is associated with the remuneration and working conditions, they clarified, also, that teachers do not have a high risk in matters related to emotional exhaustion and professional achievement, besides that they demonstrate good preventive behavior.
Downloads
References
AL-MOHANNADI, A.; CAPEL, S. Stress in Physical Education teachers in Qatar. Social Psychology of Education, v. 10, p. 55-75, 2007.
BARRA FILHO, M. G.; BIESEK, S.; FERNANDES, A. P. T.; ARAÚJO, C. G. S. Comparação do padrão de atividade física e peso corporal pregressos e atuais entre graduados e mestres em Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Ijuí, v. 21, n. 2/3, p. 30-35, 2000.
BOTH, J.; BORGATTO, A. F.; NASCIMENTO, J. V.; SONOO, C. N.; LEMOS, C. A. F.; NAHAS, M. V. Validação da escala “Perfil do Estilo de Vida Individual”. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Pelotas, v. 13, n. 1, p. 5-14, 2008.
BOTH, J.; NASCIMENTO, J. V.; LEMOS, C. A. F.; DONEGÁ, A. L.; RAMOS, M. H. K. P.; PETROSKI, E. C.; DUARTE, M. F. S. Qualidade de vida no trabalho percebida por professores de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Ijuí, v. 21, n. 2/3, p. 30-35, 2008.
COSTA, J. A. Fatores de estresse na docência. Revista de Educação e Psicologia, Lisboa, v. 3, p. 45-61, 1994.
DANYCLUK, P. G. Stress e docência: desafios da profissão. Canadian Journal of Education, v. 18, p. 77-92, 1993.
DEPAEPE, F.; FRENCH, R.; LAVAY, B. O impacto do estresse na prática docente. Revista de Educação Física, v. 12, p. 33-48, 1985.
FARIAS, G. O.; NASCIMENTO, J. V.; MARCHIORI, R. C. Qualidade de vida no trabalho e saúde do professor. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 29, n. 1, p. 23-34, 2008.
FEJGIN, N.; EPHRATY, A.; BEN-SIRA, D. Burnout e qualidade de vida entre professores de Educação Física. Journal of Applied Sport Psychology, v. 7, p. 125-142, 1995.
FEJGIN, N.; TALMOR, R.; ERLICH, I. The role of workload in burnout among physical education teachers. European Journal of Physical Education, v. 10, p. 89-103, 2005.
FOLLE, A.; NASCIMENTO, J. V.; BORGATTO, A. F. Estudo sobre a satisfação no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 22, p. 112-129, 2008a.
FOLLE, A.; NASCIMENTO, J. V.; BORGATTO, A. F. Fatores que influenciam a qualidade de vida dos professores. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 23, p. 67-81, 2008b.
GOMES, A. R.; BORGES, M. L.; NASCIMENTO, J. V. Estresse ocupacional e docência. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte, v. 10, p. 41-58, 2007.
KOUSTELIOS, A. Job satisfaction and burnout in physical education teachers. European Journal of Physical Education, v. 8, p. 37-51, 2003.
KOUSTELIOS, A.; TSIGILIS, N. The relationship between burnout and job satisfaction in physical education teachers. International Journal of Physical Education, v. 42, p. 77-89, 2005.
KRUG, R. Análise da qualidade de vida e bem-estar entre docentes de Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 26, p. 99-115, 2008.
LEMOYONE, R.; MOLINA NETO, V.; SANTINI, A. A relação entre satisfação no trabalho e saúde mental dos docentes. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 21, p. 55-73, 2007.
LEMOS, C. A. F.; NASCIMENTO, J. V.; BORGATTO, A. F. Condições de trabalho e satisfação no magistério público. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 21, p. 41-58, 2007.
MACDONALD, D. Teacher stress and occupational burnout. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 66, p. 34-40, 1995.
MANCINI, F.; PEREIRA, L. C.; MOURA, R. F. Estresse ocupacional e impactos na saúde dos docentes. Journal of Occupational Health, v. 12, p. 89-105, 1984.
MOREIRA, M. F.; NASCIMENTO, J. V.; FOLLE, A. Fatores determinantes da qualidade de vida no trabalho docente. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 29, p. 33-47, 2009.
NAHAS, M. V.; BARROS, M. V. G.; FRANCALACCI, V. Estilo de vida e saúde dos professores. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, p. 55-71, 2000.
SANTINI, A. M.; MOLINA NETO, V. O impacto do ambiente escolar no bem-estar docente. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 19, p. 44-60, 2005.
SILVA, D.; KRUG, R. Saúde e satisfação no trabalho docente. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 21, p. 77-91, 2007.
SMITH, M.; LENG, C. Workload and burnout among physical education teachers in Singapore. Journal of Teaching in Physical Education, v. 22, p. 112-128, 2003.
SORIANO, J. B.; WINTERSTEIN, A. P. Working conditions and job satisfaction among teachers. Educational Review, v. 23, p. 45-61, 1998.
STROOT, S. A.; FLINT, R. E.; KO, B. Teacher stress and coping strategies. Journal of Teaching in Physical Education, v. 13, p. 1-17, 1994.
TOKUYOCHI, J.; NASCIMENTO, J. V.; FARIAS, G. O. Condições de trabalho e bem-estar dos docentes. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 30, p. 23-37, 2008.
WHIPP, P. R.; TAN, G.; YEO, P. Teacher job satisfaction and stress. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 78, p. 87-99, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.