The training of teachers of physical education at the University of Sao Paulo: analysis of disciplinary training experiences

Authors

  • Marina de Lima Sodré Universidade de São Paulo (USP), São Paulo
  • Marcos Garcia Neira Universidade de São Paulo (USP), São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n19.p11

Keywords:

Internship, Physical Education, Teaching Methodology

Abstract

This study intends to investigate qualitatively the impressions and interpretations of students of licentiateship in Physical Education about the required internships that they experienced during the course. By reading the reports produced in these activities, we aim to gather the contributions they have provided to these students. In this sense, we ascertain the possible contributions of internship experiences gained by the students of Licentiateship in Physical Education at USP, developed in the disciplines Teaching Methodology of Physical Education I and II of School of Education of USP. As a method of scientific research, we chose the content analysis, based on recommendations of Lankshear and Knobel (1998), applied in the reports prepared by undergraduates. The results reveal that internship, even when it does not offer an idealized learning situation to the intern, which would be equivalent to a school where everything worked with teachers that are fully committed to work Physical Education seriously, serves as an important motivator reflection and critical analysis to the future teacher.

Downloads

References

AROEIRA, K. P. O estágio como prática dialética e colaborativa: a produção de saberes por futuros professores. 2009. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

BETTI, I. C. R.; GALVÃO, Z. Ensino reflexivo em uma experiência no ensino superior de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 22, n. 3, p. 105-116, 2001.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, mar. 2002.

FREIRE, E. S.; VERENGUER, R. C. G. Estágio supervisionado: a nova proposta para o curso de bacharelado em Educação Física da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 115-119, 2007.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, M. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MARCON, D. A construção das competências pedagógicas através da prática como componente curricular na formação inicial em educação física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 11-25, jan./mar. 2007.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática? Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 94, p. 58-73, ago. 1995.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

NUNES, R. V.; FRAGA, A. B. “Alinhamento astral”: o estágio docente na formação do licenciado em Educação Física na ESEF/UFRGS. Pensar a Prática, Goiânia, v. 9, n. 2, p. 297-311, jul./dez. 2006.

SILVA, S. A. P. S. Estágios curriculares na formação de professores de educação física: o ideal, o real e o possível. Lecturas Educación Física y Deportes, Buenos Aires, a. 10, n. 82, mar. 2005. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd82/estagios.htm. Acesso em: 30 ago. 2010.

Published

08-02-2013

How to Cite

SODRÉ, M. de L.; NEIRA, M. G. The training of teachers of physical education at the University of Sao Paulo: analysis of disciplinary training experiences. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 19, p. 11–18, 2013. DOI: 10.36453/cefe.2011.v10.n19.p11. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5912. Acesso em: 19 may. 2025.