School games of Vacaria City: analysis of students participation

Authors

  • Uilian Maciel Almeida Rede de Ensino do Estado do Rio Grande do Sul, Vacaria, Rio Grande do Sul
  • Gerard Maurício Martins Fonseca Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p89

Keywords:

School Games, Sports, Physical Education

Abstract

The sports school games competitions are important the learning of social, cognitive and cultural aspects, being able to produce benefits to the education combined with development of sports in school. The aim of this article was to analyze the participation and distribution of students in relation to gender, male or female in those sports modalities in three editions of the games in the city of Vacaria-RS. We analyzed the enrollment of students from each school participating in the State School Games of Rio Grande do Sul (JERGS), from 2009 to 2011. 20 public schools have participated of the games, with elementary school students in the children’s category, ages between 13 and 14. Were occupied 2,307 places, filled by 1,123 students, being 794 male students and 329 female. It is noticed that students occupy places in more than one sport often and also noticed that boys have more participation than the girls. Through the Chi-square test it was detected significant differences (p<0.05) when comparing the years of participation. Likewise, the test showed a difference in the larger participation of boys compared to girls (p<0,05). The statistical analysis also pointed out that the sport had largest student participation was indoor soccer. We conclude that the current format of the competition does not provide an increase in the number of young participants over time and does not stimulate female participation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADELMAN, M. Mulheres atletas: re-significações da corporalidade feminina. Estudos Feministas, v.11, n.2, p 445-465, 2003.

ÁLVAREZ, J.; BUENDÍA, R. La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1996.

BRACHT, V. A criança que pratica esporte respeita as regras do jogo... capitalista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.7, n.2, p. 62-68, 1986.

CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA,R. Metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.

DRUBSCKY, R. O universo tático do futebol: escola brasileira. Belo Horizonte: Health, 2003.

FONSECA, G. M. M. Futsal: metodologia de ensino. Caxias do Sul: EDUCS, 1997.

FREIRE, J.B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 4. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

GAYA, A.C.A. (Org.). As ciências do desporto: introdução ao estudo da epistemologia e metodologia da investigação científica referenciadas ao desporto. Porto Alegre: Artmed, 2008.

GOELLNER, S. V. Mulheres e futebol no Brasil: um território pleno de ambiguidades. 10. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA, ESPORTE, LAZER E DANÇA. Anais... Curitiba, UFPR, 2006.

GUIMARÃES, J.S. O esporte na cultura escolar: com a palavra o professor de Educação física. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002.

MATOS, M.G.; NEIRA, M. G. Educação física na adolescência: construindo o conhecimento na escola. 4. ed. São Paulo: Phorte, 2007.

MOTTA, V. T. Bioestatística. 2. ed. Caxias do Sul, EDUCS, 2006.

REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. Pedagogia do Esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.

REVERDITO, R.S.; SCAGLIA, A.J.; SILVA, S. A. D.; GOMES, T. M.R.; PESUTO, C. L.; BACCARELLI, W. Competições escolares: reflexão e ação em pedagogia do esporte para fazer a diferença na escola. Pensar a Prática, v.11, n.1, p.37-45, 2008.

SANTANA, W. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, A.P. O princípio de inclusão em Educação Física escolar: um estudo exploratório no município de São João Del-Rei. Motriz, v.10, n.2, p.141, 2004.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

VERARDI, C.E.L.; DE MARCO, A. Iniciação esportiva: a influência de pais, professores e técnicos. Arquivos em Movimento, v.4, n.2, p.102-123, 2008.

Published

28-09-2013

How to Cite

ALMEIDA, U. M.; FONSECA, G. M. M. School games of Vacaria City: analysis of students participation. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 1, p. 89–99, 2013. DOI: 10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p89. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/6954. Acesso em: 3 jul. 2024.