BETWEEN THE FORMATION IN THE SCHOOL AND THE FORMATION AS ATHLETE OF PROFESSIONAL FOOTBALL: PRIORITIES AND INFLUENCES

Authors

  • Fabiano Bossle Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre
  • Lucas Oliveira de Lima Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p35

Keywords:

School, Football, Professional Careers

Abstract

This study has as its main objective verify what representations high performance football athletes from basic categories of two traditional clubs of Porto Alegre have on school and football. In a complementary manner, ascertain what are the priorities of these youngsters in the present moment and what influences they undergo in choosing (prioritizing) between school and football. For this purpose, eight interviews with these athletes, ranging from 13 to 17 years of age, were carried out. The accounts of the athletes showed initially that they think of school as what we call a plan B and football athlete training as a priority. The biggest influence they undergo whether to give greater dedication towards school or football comes from the family. The main representations were: school as an accessory towards the desired career as a professional footballer and football as the dream (everything).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCÂNTARA, H. A magia do futebol: negócios, transações e personagens. Estudos Avançados, São Paulo, v. 20, n. 57, 2006.

BARTHOLO, T. L.; SOARES, A. J. G. Identidade, negócio e esporte no mundo globalizado: o conflito entre Guga e os patrocinadores na olimpíada de Sydney. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 1, p. 55-72, set., 2006.

BOURDIEU, P. Os três estados do capital cultural. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Orgs.). Escritos de educação. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BRACHT, V. Esporte na escola e esporte de rendimento. Movimento, Porto Alegre, a. 6, n. 12, 2000.

BRANDÃO, M. R. F.; MORGADO, F.; MACHADO, A. A.; ALMEIDA, P. O futebol e seu significado. Motriz, Rio Claro, v. 14, n. 3, p.233-240, jul./set., 2008.

CUNHA, M. A. A. O conceito “capital cultural” em Pierre Bourdieu e a herança etnográfica. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 2, jul./dez., 2007.

DAMO, A. S. Do dom a profissão: uma etnografia do futebol de espetáculo a partir da formação de jogadores no Brasil e na França. 2005. 434 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social)–Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

DAMO, A. S. Dom, amor e dinheiro no futebol de espetáculo. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v. 23, n. 66, 2008.

GUERRA, R. A. P.; SOUZA, M. J. Fatores que influenciam a não profissionalização de jovens talentos no futebol. Revista Brasileira de Futebol, v. 1, n. 2, p. 30-37, jul./dez., 2008.

LEONCINI, M. P.; SILVA, M. T. Entendendo o futebol como um negócio: um estudo exploratório. Revista Gestão e Produção, São Carlos, v.12, n. 1, jan./abr., 2005.

MARQUES, M. P.; SAMULSKI, D. M. Análise da carreira esportiva de jovens atletas de futebol na transição da fase amadora para a fase profissional: escolaridade, iniciação, contexto sócio-familiar e planejamento da carreira. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 23, n.2, p.103-19, abr./jun., 2009.

ROCHA, H. P. A.; BARTHOLO, T. L.; MELO, L. B. S.; SOARES, A. J. G. Jovens Esportistas: profissionalização no futebol e a formação na escola. Motriz, Rio Claro, v. 17, n. 2, p. 252-263, abr./jun., 2011.

NEGRINE, A. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: NETO, V. M.; TRIVIÑOS, A. N. S. (Orgs.). A Pesquisa Qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Sulina, 2010.

PAOLI, P. B.; SILVA, C. D.; SOARES, A. J. G. Tendência atual da detecção, seleção e formação de talentos no futebol brasileiro. Revista Brasileira de Futebol, v. 1, n. 2, p. 30-37, jul./dez., 2008.

RODRIGUES, F. X. F. Modernidade, disciplina e futebol: uma análise sociológica da produção social do jogador de futebol no Brasil. Sociologias, Porto Alegre, a. 6, n. 11, p. 260-299, jan./jun., 2004.

SOARES, A. J. G.; SOUZA, C. A. M.; VAZ, A. F.; BARTHOLO, T. L. Difícil reconversão: futebol, projeto e destino em meninos brasileiros. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, a. 14, n. 30, p. 85-111, jul./dez., 2008.

SOARES, A. J. G.; MELO, L. B. S.; COSTA, F. R.; BARTHOLO, T. L.; BENTO, J. O. Jogadores de futebol no Brasil: mercado, formação de atletas e escola. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 4, p. 905-921, out./dez. 2011.

STIGGER, M. P. Desporto, multiculturalidade e educação: do desporto na escola para o desporto da escola. Educação, Sociedade e Culturas, n. 12, p. 63-84, 1999.

STIGGER, M. P. Relações entre o esporte de rendimento e o esporte da escola. Movimento, Porto Alegre, v. 7, n. 14, 2001.

ZH ESPORTES. Peneirinha é reconhecida como a maior seleção de atletas do mundo. Zero Hora, Porto Alegre, novembro 2012. Disponível em: http://zerohora.clicrbs.com.br/rs/esportes/noticia/2012/11/peneirinha-e-reconhecida-como-a-maior-selecao-de-atletas-do-mundo-3942033.html. Acesso em: 6 de novembro de 2012.

Published

28-09-2013

How to Cite

BOSSLE, F.; DE LIMA, L. O. BETWEEN THE FORMATION IN THE SCHOOL AND THE FORMATION AS ATHLETE OF PROFESSIONAL FOOTBALL: PRIORITIES AND INFLUENCES. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 1, p. 35–43, 2013. DOI: 10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p35. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/7539. Acesso em: 17 jul. 2024.