Journal of physical education course from Unioeste: analysis of scientific production from 1999 to 2010

Authors

  • Robson Frank Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Angela Schone Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Anne Caroline Duarte Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Jalusa Andréia Storch Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Campinas
  • Willian Cavalli Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Douglas Roberto Borella Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p11
Supporting Agencies

Keywords:

Educação Física, Artigos científicos, Análise.

Abstract

The scientific production is critical to the dissemination of new knowledge, to push science, technology and innovation in different areas of knowledge, and is considered complete when its results are published by means of journals or other sources. We analyzed the Caderno de Educação Física – Estudos e Reflexões, linked to the Physical Education course at the Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE in period 1999 to 2010, seeking to know the characteristics and peculiarities of the publications of this journal. The study analyzed 143 articles over the 15 editions of the journal. The results showed a trend of research linked to school and health and quality of life. However, it may be noted, in general, their studies had been conducted by small groups of people who publish many articles, and, in a way, limiting for the development of the journal, providing little interdisciplinary exchange of knowledge. In the course of its 11 publication year (1999 - 2010), there were increases in various aspects of the journal, regularity such as the issue of its scientific production from the year 2008, which are currently available in semiannual editions in print and online, in addition to the more rigorous in reviews of articles accepted by the body editorial, for being a positive increase in their national prestige. With the evaluation of some factors will can further leverage the prestige of the journal, and looks upon new approaches involving humans and education movement in their different fields of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 51-64, jul., 2001.

BIOJONE, M.R. Os periódicos científicos na comunicação da ciência. São Paulo: Educ; Fapesp. 2003.

FAPESP. Fundo de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo. Dados e estatísticas sobre a FAPESP. São Pau¬lo: 2008. Disponível em <http://www.fapesp.br/materia/381/estatisticas/dados_e_estatisticas_sobre_a_fapesp. html>. Acesso em: jul. 2008.

FONSECA, C. O Anonimato e o texto antropológico: dilemas éticos e políticos da etnografia “em casa”. In: SCHUCH, P.; VIEIRA, M. S.; PETERS, R. (Org.). Experiências, dilemas e desafios do fazer etnográfico con¬temporâneo. Porto Alegre: Editora UFRGS. 2010. p. 205-227.

GOLDENBERG, S.; CASTRO, R. C. F.; AZEVEDO, F. R. M. Interpretação dos dados estatísticos da SciELO (Scien¬tific Eletronic Library Online). Acta Cirurgia Brasileira, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 1-7, jan./fev., 2007.

JOB, I. Identificação das Revistas Científicas Brasileiras da área de Educação Física e Esportes. Caderno de Edu-cação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 14, p. 09-18, 2009.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de Pesquisa: Planejamento e Execução de Pesquisas, Amostra¬gens e Técnicas de Pesquisa, Elaboração, Análise e Interpretação de Dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

MANZINI, E. J. Análise de artigos da Revista Brasileira de Educação Especial (1992 - 2002). Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 09, n. 1, p. 13-23, jan./jun., 2003.

OLIVEIRA, J. G. M.; BETTI, M.; OLIVEIRA, W.M. Educação física e o ensino de 1º grau: uma abordagem crítica. São Paulo, EPU, 1988.

MACRAE, E.; VIDAL, S. S. A Resolução 196/96 e a imposição do modelo biomédico na pesquisa social: dilemas éticos e metodológicos do antropólogo pesquisando o uso de substâncias psicoativas. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 49, n.2, p. 645-666, 2006.

MATTOS, M. G.; ROSSETTO JUNIOR, A. J.; BLECHER, S. Teoria e prática da metodologia da pesquisa em Educação Física. São Paulo: Phorte, 2004.

PONTE, V. M. R.; OLIVEIRA, M.C.; MOURA, H. J.; BARBOSA, J. V. Análise das Metodologias e Técnicas de Pesquisas Adotadas nos Estudos Brasileiros sobre Balanced Scorecard: um estudo dos artigos publicados no período de 1999 a 2006. In: 1. Congresso ANPCONT, 2007, Gramado. Anais... São Paulo : ANPCONT, 2007.

STIGGER, M. P.; FREITAS, M. V.; RYDZ, S.; MYSKIW, M. Revista Movimento: análise dos sentidos e da reper¬cussão de um periódico que “se faz” no campo da Educação Física Brasileira. Movimento, Porto Alegre, v. 16, n. esp, p. 113-154, 2010.

TANI, G. Educação física: por uma política de publicação visando à qualidade dos periódicos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 29, n. 1, p.9-22, 2007.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Ale¬gre: Artmed, 2012.

TINÓS, L. M. S.; CASTRO, S. F. Cadernos de Educação Especial a Revista Educação Especial: uma análise dos últimos 5 anos (2002 - 2006). Revista Educação Especial, Santa Maria, n. 30, 2007.

Published

28-09-2013

How to Cite

FRANK, R.; SCHONE, A.; DUARTE, A. C.; STORCH, J. A.; CAVALLI, W.; BORELLA, D. R. Journal of physical education course from Unioeste: analysis of scientific production from 1999 to 2010. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 1, p. 11–24, 2013. DOI: 10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p11. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/7844. Acesso em: 26 may. 2024.