Historical and socilological considerations about streetbasketball and its possible relationships with physical education at school

Authors

  • Felipe Canan Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Rogério Vaz da Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p65

Keywords:

Sport field, Media, Body culture

Abstract

Streetball emerged as an informal way to practice the traditional basketball and turned into own practice, re-signified by involved institutions and agents. The research objectives guided in contextualizing the streetball, relate it to the school context and identify if there is demand and utilization in physical education classes at a backwoods town. The research was divided into two parts: the first, theoretical, that used historical-sociological analysis to contextualize the streetball and establish possible relationships with the school; the second empirical, adopted a quantitative descriptive research, and used as a tool, questionnaire created specifically for this, in order to verify that the behavior of physical education teachers from Marechal Cândido Rondon, PR (N = 11) relative to streetball. Identified that streetball is a complex manifestation of sport and culture, re-signified by different ways of handling different institutions like media, investors and social organizations, and what is appropriate in different way by different agents. In the school context, can be presented as complementary content, because in addition to characterize as a manifestation of movement culture, presents possibilities for social critique discussion. In the scenario studied, teachers know and use a little of streetball as a school content and not perceive demand for its use. So, the streetball is not relevant in the present context researched, but can be considered important content, from the perspective of their social transformation, in scenarios where longer present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BETTI, I. C. R. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz, Rio Claro, v. 1, p. 25-31, 1999.

BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero Limitada, 1983.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Educação Física, 3º e 4º ciclos, v. 7, Brasília: MEC, 1998.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DAMATTA, R. A bola corre mais que os homens: duas copas, treze crônicas e três ensaios sobre futebol. Rio de Janeiro: Rocco, 2006.

DARIDO, S. C. A Educação Física na escola e o processo de formação dos não praticantes de atividade física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 18, p. 61-80, 2004.

DARIDO, S. C. Educação Física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.

DOMINGUES, A.; CRUZ, L.; MARCHI JÚNIOR, W. A mídia, o street ball e o habitus esportivo: um ensaio sobre a relação de proximidade e influência da mídia nas disposições para agir em quadra. 25. CONGRESO DE LA ASOCIACIÓN LATINOAMERICANA DE SOCIOLOGIA. Anais… Porto Alegre, 2005, s/p.

DUARTE, R. J. B. O basquete de rua como manifestação da cultura corporal étnica em Salvador. África e Afri¬canidades, Rio de Janeiro, v. 8, s/p, 2012.

JESUS, A. C. A.; VOTRE, S. Basquete de rua na cidade do Rio de Janeiro. Pensar a Prática, Goiânia, v. 4, p. 936- 950, 2012.

MARCHI JÚNIOR, W. “Sacando” o voleibol. São Paulo: Hucitec; Ijuí: UNIJUÍ, 2004.

MARTINELLI, C. R.; MERIDA, M.; RODRIGUES, G. M.; GRILLO, D. E.; SOUZA, J. X. Educação Física no ensi¬no médio: motivos que levam as alunas a não gostarem de participar das aulas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 5, p. 13-19, 2006.

OLIVEIRA, V. D.; ALBUQUERQUE, L. R. Esportes complementares na Educação Física escolar do ensino mé¬dio. 10. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Anais... Curitiba, 2011. p. 5179-5191.

PAES, R. R.; MONTAGNER, P. C.; FERREIRA, H. B. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basque¬tebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Livro Didático Público - Educação Física: ensino médio. Curitiba: SEED, 2006.

RODRIGUES, E. F. Esporte-Espetáculo na Sociedade: tendências e influências dos meios de comunicação e a pedagogia do esporte. Monografia (Conclusão de Curso) - Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

ROMÃO, A. C. L.; DUARTE, A. C. G. O. A possível influência da mídia na escolha do esporte como conteúdo de aula pelos professores de Educação Física do ensino médio. 1. SEMINÁRIO DE ESTUDOS EM EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. Anais... São Carlos, 2006.

SÁ, J. J.; MYSKIW, M. Transformação didático-pedagógica e o ensino de novos esportes no ensino médio: um relato de experiência. Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 14, p. 87-98, 2009.

SCAGLIA, A. J. O futebol e as brincadeiras de bola: a família dos jogos de bola com os pés. São Paulo: Phorte, 2011.

SILVA, C. A. F.; CORREIA, A. M. Espetáculo e reflexividade: a dimensão estética do basquete de rua. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 30, n. 1, p. 107-122, 2008.

Published

28-09-2013

How to Cite

CANAN, F.; SILVA, R. V. da. Historical and socilological considerations about streetbasketball and its possible relationships with physical education at school. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 1, p. 65–77, 2013. DOI: 10.36453/2318-5104.2013.v11.n1.p65. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/8294. Acesso em: 17 jul. 2024.