How children learn from the perspective of psychomotor education

Authors

  • Inácio Brandl Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.v2.n2.2000.p11

Keywords:

Child, Teaching, Psychomotor Education

Abstract

This text demonstrates that the teaching/learning methodology proposed by Psychomotor Education for children remains one of the best in the field of Physical Education, as it meets their needs and characteristics. Through a bibliographic study, it is shown that the language children understand is that of action on the world, not abstract or verbal language. Additionally, the study highlights potential problems that may arise if children fail to adequately develop body awareness.

Downloads

References

DE MEUR, A.; STAES, L. Psicomotricidade. São Paulo: Manole, 1984.

FONSECA, V. Psicomotricidade. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir. Campinas: Papirus, 1994.

LE BOULCH, J. Educação Psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MANUEL SÉRGIO. Educação Motora: o ramo pedagógico da ciência da motricidade humana. In: Pensando a Educação Motora. Adeimir De Marco (org.). Campinas: Papirus, 1995.

MEINEL, K. Motricidade I. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1984.

MELLO, A. M. Psicomotricidade, Educação Física, Jogos Infantis. São Paulo: Ibrasa, 1989.

VAYER, P. A criança diante do mundo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

WEINECK, J. Biologia do esporte. São Paulo: Manole, 1991

Published

08-12-2008

How to Cite

BRANDL NETO, I. How children learn from the perspective of psychomotor education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 2, p. 11–24, 2008. DOI: 10.36453/cefe.v2.n2.2000.p11. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1770. Acesso em: 21 apr. 2025.