ENTREPRENEURIAL SCHOOL MANAGEMENT: SOME EVIDENCE

Authors

  • Jair de Oliveira UTFPR-CP Universidade Tecnológica do Paraná
  • CREUZA MARTINS FRANÇA Supervisora acadêmica em Centro Universitário Filadélfia (UniFil).
  • FLÁVIA MARIA DA SILVA Professora universitária em Faculdade Educacional de Cornélio Procópio

DOI:

https://doi.org/10.48075/revistacsp.v17i32.16242
Supporting Agencies

Keywords:

Empreendedorismo. Gestão Escola Pública. Escola Pública. Gestor Escolar

Abstract

The purpose of this paper is to discuss some theoretical propositions that seek to understand how the term entrepreneurship is being discussed in the school context. Thus, it is argued that, based on the behavioral approach - Characteristics of Entrepreneurial Behavior (CCEs) - there is an "entrepreneurial school management", evidenced through proactive attitudes of managers and identified through the combination of characteristics such as "innovation" and "persuasion". In this study, a bibliographic research was carried out, having as procedures a systematic survey in four databases and a categorization of the selected materials. The text emphasizes that even within the limiting factors of public school management, such as the normative framework and the administrative difficulties of implementing changes in the guidelines established by the higher hierarchical levels, there is the possibility of applying entrepreneurship in the public school sector; However, such an initiative should be more in a collective and political process than in a set of individual actions.

Downloads

Author Biographies

Jair de Oliveira, UTFPR-CP Universidade Tecnológica do Paraná

Possui graduação em Administração de Empresas pela Fundação Faculdade de Ciencias e Letras de Cornélio Procópio (1992), atual Universidade Estadual do Norte do Paraná – UENP, mestrado em Administração pela Universidade Federal do Paraná (2003) e doutorado em Engenharia (Engenharia de Produção) pela Universidade de São Paulo (2010). Atualmente é professor da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: pequena empresa, trabalho do administrador, empreendedorismo, estratégia, planejamento estratégico e ciclo de vida organizacional.

CREUZA MARTINS FRANÇA, Supervisora acadêmica em Centro Universitário Filadélfia (UniFil).

Mestra em Ensino pelo Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza (PPGEN) da UTFPR-LD.

FLÁVIA MARIA DA SILVA, Professora universitária em Faculdade Educacional de Cornélio Procópio

Licenciada em Letras e Inglês (UENP), Bacharel em Administração de Empresas e Administração Rural, Especialista em Recursos Humanos, Gestão de Pessoas e Competências, (UNIFIL), Mestranda em Ensino de Ciências Sociais ou da Natureza ou Humanas (PPGEN – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus de Londrina - UTFPR-LD), Londrina/PR, flavia.andira@gmail.com

Published

28-06-2018

How to Cite

OLIVEIRA, J. de; FRANÇA, C. M.; SILVA, F. M. D. ENTREPRENEURIAL SCHOOL MANAGEMENT: SOME EVIDENCE. Revista Ciências Sociais em Perspectiva, [S. l.], v. 17, n. 32, p. 100 a 121, 2018. DOI: 10.48075/revistacsp.v17i32.16242. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ccsaemperspectiva/article/view/16242. Acesso em: 17 aug. 2025.