Startups internationalization

lessons from literature

Authors

  • Silvana Schimanski Universidade Federal de Pelotas https://orcid.org/0000-0002-9405-4653
  • Francine Simas Neves Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
  • Natalí Nascimento Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
  • Letícia Paraboa Caldeirão Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

DOI:

https://doi.org/10.48075/revistacsp.v21i40.29496

Abstract

The enterprise`s internationalization represents a reality in contemporary business strategies, as a way of ensuring development, support, and expansion of opportunities. Given the relevance of this theme, this article aims to identify the lessons from the literature on the internationalization of startups. Startups are early-stage companies that develop innovative solutions with a strong technological base and that have the potential for rapid growth in the market (RIES, 2011; 2012; RIBEIRO, 2012 GRAHAM, 2012). For exploratory purposes, the quali-quanti approach was used to quantify and qualify secondary sources, based on articles published in the SPELL database (Scientific Periodicals Electronic Library). From the search terms, five articles were found. The works mainly address case studies and, in general, show that partnerships and relationship networks are relevant for internationalization. Most of the studies are concerned with the nexus between internationalization and the innovation of startups. It is suggested that future studies could map startups ecosystems in order to identify the extent to which they contribute to their internationalization.

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Author Biographies

Silvana Schimanski, Universidade Federal de Pelotas

Professora Adjunta da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Coordenadora do Genint (Grupo de Estudos e Pesquisas em Negociações Internacionais). Docente do PPG em Ciência Política UFPel. E-mail: silvana.schimanski@ufpel.edu.br

Francine Simas Neves , Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Professora da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Email: fneves@univali.br.

Natalí Nascimento , Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Professora da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Pesquisadora colaboradora do Genint (Grupo de Estudos e Pesquisas em Negociações Internacionais)

Letícia Paraboa Caldeirão , Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Bacharel em Relações Internacionais pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Pesquisadora colaboradora do Genint (Grupo de Estudos e Pesquisas em Negociações Internacionais)

Published

15-12-2022

How to Cite

SCHIMANSKI, S.; SIMAS NEVES , F.; NASCIMENTO , N.; PARABOA CALDEIRÃO , L. . Startups internationalization: lessons from literature. Revista Ciências Sociais em Perspectiva, [S. l.], v. 21, n. 40, p. 145–166, 2022. DOI: 10.48075/revistacsp.v21i40.29496. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/ccsaemperspectiva/article/view/29496. Acesso em: 25 jun. 2025.