Economic mainstream
the epistemological monopoly of neo-classic economy and the ideology of the “unique truth"
DOI:
https://doi.org/10.48075/revistacsp.v21i41.30405Abstract
The objective of this article is to examine, in the light of Economic Sociology, the persistent mediatic, academic and cultural hegemony of the neoclassical paradigm of economics, to the detriment of the plurality of theoretical and methodological concepts that could be part of the list of options to be analyzed and evaluated by contemporary societies in order to face their social, economic and environmental problems. With regard to methodology, a qualitative approach was adopted, making use of bibliographical and documental research. By way of conclusion, it was verified that neoclassical economics, with its econometric modeling, has preferably served to base the neoliberal prescriptions that governs the economic policies of most countries, which can be evidenced by the growing dissatisfaction in universities, institutes of research and even in international development institutions in relation to the orthodox creed and the sterile neoclassical formalism.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.