A NEW TYPE OF COMPARATIVISM IN LATIN AMERICA AND ITS EFFECTS ON THE TEACHING AND THE WRITING OF LITERARY HISTORIES
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v12i19.15679Keywords:
América Latina, Ensino da Literatura, Historiografia literáriaAbstract
As a result of a process of colonization which lasted over three centuries and which can still be felt, though not from the same matrixes, in economical and cultural terms, Latin American intellectuals have always taken Western European ideas and institutions as paradigms and have always sought to internalize their world view. As such, the teaching and research of literature at the Latin American universities have usually been based on European models: at first, by means of Historicism, and later, through the critical currents, especially of an immanent character, that came from that context. In both cases, the idea of national literature was seen as a dominant element and the study of literature was centered upon the canon of each country, founded on nationalistic bases. However, with the advent of Deconstruction and of Cultural and Post-Colonial Studies in the second half of the twentieth century, this model has been deeply queried in Latin America, and has given way to a tension between those who try to maintain the hegemonic concept of nation on the one side, and those who approach literature as one among other expressions of the political affirmation of each group that compose the continent’s ethnic, social, cultural and linguistic mosaic on the other side. Considering the criticisms raised nowadays both to the hegemonic construction of the nation-states and to the responses that they have generated, particularly on the part of minority groups, our purpose in this paper is to draw a few questions regarding the teaching of literature and the writing of literary histories at the present time in Latin America.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.