Carlos Drummond de Andrade and the beautiful gift
DOI:
https://doi.org/10.48075/rlhm.v20i36.33815Abstract
In 1979, Carlos Drummond de Andrade sent, “with inexcusable delay”, a letter of thanks for receiving a “beautiful gift”. The letter was addressed to the musician Francisco “Chico” Mário de Sousa, from whom he had received the recently released Terra, in the poet’s opinion, an album “so Minas Gerais and so full of suggestions and sensations for those who hold Minas in their hearts”. In this article, I propose an analytical comparison of the musical compositions from the album Terra (1979), by Francisco Mário, with selected poems by Carlos Drummond de Andrade, adopting the theoretical support of Holanda (1982 [1936]), Candido (2023 [1987]) and Didi-Huberman (2010). The criteria for selecting the poems was that they dealt with nature and the historical processes associated with mining in Minas Gerais in the 20th century. The compositions on the album, in turn, were chosen according to the degree of thematic proximity to Drummond’s poems. The unfolding of such a comparison is to support the influence of the Brazilian modernist project on the aforementioned compositions, assuming that the Terra album was not only influenced by the folkloric inclination of the modernist musical project and by Drummondian provincial modernism, but also updates them with structured meanings in the field of enunciation of dictatorial Brazil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.