VIOLÊNCIA ESCOLAR: UM PROBLEMA SOCIAL, REAL E EMERGENTE
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtc.v19i38.9692Keywords:
Violência Escolar, escola, alunos, adolescentesAbstract
This article presents a broader definition of school violence in relation to thatnormally present in the bibliographical references about the theme. This extension is basedon understanding of the phenomenon as something intrinsically related to the social, culturaland historical context in which it occurs. Ponder the way how to approach the issue ofschool violence on of the manifestations that take place within schools and that are related toboth internal and external problems of everyday school life. The aim of this study was toidentify existing school violence and practice / actions taken to reduce it. With a qualitativeapproach, data collection was conducted through structured interviews and recorded withteachers, principals, judges, policeman, teenagers, students from 12 to 18 years and consultationof documents. It is concluded that the topic is current and emerging and a state actionalone cannot eliminate the problem, such a feat requires the involvement of the schoolcommunity, family and society, considering that the schools are in a frontier region and thatwill not only public policies to decrease violence and yes, a set of actions that give opportunityimprove human respect, the rescue of human values.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.