EVIDENCE OF ELEMENTS OF POST-COLONIAL LITERATURE IN PROSE PRODUCTIONS OF THE DEAF PEOPLE IN BRAZIL

HISTORY, TRADITION AND CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.24725

Keywords:

Visua/spatial tradition, Deaf literature, History of deaf prose, Postcolonial productions

Abstract

This article aims to present the evidence of post-colonial literature in the prose productions of the deaf people, specifically in culturally adapted tales. In order to understand the importance of these productions for the deaf people, we treat the oral tradition in the literary field that in deaf literature is applied as a visual/spatial or signalized tradition. Then, we l present the brief historical trajectory of deaf literature over time and, afterwards, we analyze culturally adapted tales in deaf literature, presenting the post-colonial evidences in the works. To support this work we will use authors of deaf studies, namely: Lodenir Becker Karnopp, Cláudio Henrique Nunes Mourão and Marta Morgado. For the post-colonial approach, we resort to: Edward Said, Homi K. Bhabha and Thomas Bonnici. With regard to the concept of tradition in the literature, we use studies of  Maurice Halbwacs and Ruth Finnegan. The results confirm deaf literature as a space for the construction and reconstruction of meanings, as well as a way of maintaining the culture of the deaf people. Oral tradition, in the context of the literature of the deaf people, can be understood as visual/spatial or signalized tradition, with it and, through it, the cultural tradition and the sign language have remained alive, preserving and strengthening throughout history, the way of being and thinking of the deaf.

Author Biographies

Larissa Gotti PISSINATTI, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2020). Mestra em Estudos Literários pela Universidade Federal de Rondônia (2016). Licenciada em Filosofia pelo Centro Universitário Assunção (2001) Pós Graduada em Filosofia da Religião(2002) e Gestão Educacional (2012). Possui PROLIBRAS -Exame Nacional de Proficiência em Interpretação LIBRAS/Língua Portuguesa nível superior (2007). Professora do programa de pós-graduação mestrado em Estudos Literários/UNIR . Membro do grupo de pesquisa Letramento Literário: estudos das narrativas da/na Amazônia. Áreas de pesquisa: literatura infanto-juvenil pós-colonial; Amazônia; letramento literário; feminino decolonial.

Wany Bernardete de Araújo SAMPAIO, Universidade Federal de Rondônia

Possui Graduação em Letras - Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Amazonas (1981), Especialização em Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Rondônia (1989), Mestrado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (1997), Doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Rondônia (2001), Pós-Doutorado em Psicologia Cognitiva pela Universidade de Portsmouth/Inglaterra (2006), Doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (2009). Professora Associada da Universidade Federal de Rondônia (aposentada). Atua no ensino de Graduação e Pós-Graduação na área de Letras e Linguística. Como pesquisadora, tem atuado principalmente nos seguintes temas: descrição de línguas indígenas; estudos sobre metáfora, espaço e movimento; formação de professores; educação escolar indígena. Atua, ainda, na área de revisão de textos técnicos, acadêmicos e científicos. 

References

ASHCROFT, Bill. GRIFFITHS, Gareth. TIFFIN, Helen. The empire writes back – theory and pratice in post-colonial literatures. London: Routhedge, 1991.

BONNICI, Thomas. Teoria e críticas pós-colonialistas. In: BONNICI, Thomas; ZOLIN, Lúcia Osana (org). Teoria literária: abordagens históricas e tendências contemporâneas. Maringá: EDUEM, 2019.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2017.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 1990.

HESSEL, Carolina; KARNOPP, Lodenir; ROSA, Fabiano. Rapunzel Surda. Canoas: ULBRA, 2003.

HESSEL, Carolina; KARNOPP, Lodenir; ROSA, Fabiano. Cinderela Surda. Canoas: ULBRAS, 2003.

FINNEGAN, Ruth. O significado da literatura em culturas orais. In: QUEIROZ, Sônia (org). A tradição oral. Belo Horizonte: Viva voz - FALE/UFMG, 2016, p. 61-98.

KARNOPP, Lodernir. ROSA, Fabiano. Patinho Surdo. Canoas: ULBRA, 2005.

KARNOPP, Lodenir. Adão e Eva. Canoas: ULBRA, 2005.

KARNOPP, Lodenir. Literatura Surda. Revista educação temática digital, Campinas, v.7, n.2, p. 98-109, jun. 2006, p. 98-109. Disponível em: https://www.ssoar.info/ssoar/bitstream/handle/document/10162/ssoar-etd-2006-2-karnopp-literatura_surda.pdf?sequence=1. Acesso em: 27/04/2020.

LADD, Paddy. Em busca da surdidade I - colonização dos surdos. Trad. Mariani Martini. Lisboa: Surd’Universo, 2013.

MONTEIRO, Tatyana. Negrinho e Solimões. Manaus: BK editora, 2014.

MORGADO, Marta. Literatura de línguas gestuais. Lisboa: Universidade Católica editora, 2011.

NGUGI, Wa Thiong. Decolonizing the mind: the politics of language. London: James Curriey, 1986.

OLIVEIRA, Carmem Elizabete; BOLDO, Jaqueline. A cigarra surda e as formigas. Porto Alegre – RS: Corag - Imprensa Oficial do Estado do Rio Grande do Sul, 2004.

SAID, Edward. Orientalismo o oriente como invenção do ocidente. São Paulo: Companhia de Bolso, 2007.

SPENCE, Raquel Sutton; KANEKO, Michiko. Introducing Sign Language Literature folklore and creativity. London: Palgrave, 2016.

SPENCE, Raquel Sutton; Dorothy Miles. European cultural heritage online (ECHO). Dez. 2003.

Disponível em: http://sign-lang.ruhosting.nl/echo/docs/Dorothy%20Miles.pdf . Acesso em: 27/04/2020.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar?. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

Recebido em 29-04-2020

Revisões requeridas em 22-06-2020

Aceito em 06-07-2020

Published

30-05-2022

How to Cite

PISSINATTI, L. G. .; SAMPAIO, W. B. de A. EVIDENCE OF ELEMENTS OF POST-COLONIAL LITERATURE IN PROSE PRODUCTIONS OF THE DEAF PEOPLE IN BRAZIL: HISTORY, TRADITION AND CULTURE. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 42, p. 133–143, 2022. DOI: 10.48075/rt.v17i42.24725. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/24725. Acesso em: 17 jul. 2024.