PRONUNCIATION TEACHING

A COMMUNICATIVE APPROACH OF THE SEGMENTAL ELEMENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.27117

Keywords:

Orality, Dental and labiodental phonemes, Didactic unit

Abstract

This paper has as general goal to propose a didactic unit that promotes the teaching of segmental elements from a communicative approach. As question-problem, we have the follow: What elements should compose a didactic unit in order to teach pronunciation from a communicative approach? Our hypothesis is that a didactic unit should be based on an explicit instruction of the target form, as well as providing perceptual activities and oral practice. To carry out this research, we focus on authors who deal with the communicative approach, such as: Richards and Rodgers (2001) and Arzamendi et al. (2003). Regarding the teaching of pronunciation, we rely on Celce-Murcia et al. (1996), Barreto and Alves (2012), Farias (2014, 2018), among others. The methodology is qualitative, of descriptive type. Thus, the method addressed in the proposed didactic unit has the implicit idea of ​​achieving intelligibility and fluidity, since the student's goal is to be able to communicate. Thus, this material establishes a relation between pronunciation and orality.

Author Biography

José Rodrigues de Mesquita NETO, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduado em Letras/Língua Espanhola e respectivas literaturas pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2009). Especialista em Docência da Língua Espanhola pela Faculdade do Vale do Jaguaribe (2010). Mestre em Lingüística Española pela Universidad San Lorenzo - Py (2016), mestre em Ciências da Linguagem pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, campus Central (2018) e doutor em Letras pela UERN, campus Pau dos Ferros (2020). Atualmente está em estágio de pós-doutoramento pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (UFRN) sob supervisão da profª. Drª. Ana Graça Canan, desenvolvendo estudos sobre ensino de pronúncia em IES do RN. Atua como líder do Grupo de Pesquisa em Estudos Aplicados em Línguas Estrangeiras (EALE), vice-líder do Núcleo de estudos e pesquisa de espanhol como língua estrangeira no Brasil (NUPELE) e membro pesquisador do Grupo de pesquisa PROVALE - Prosódia, variação e ensino. Professor do curso de Letras/Língua Espanhola da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGE), atuando na linha de pesquisa Ensino de línguas. Já atuou como professor conteudista e formador da Universidade Aberta do Brasil pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba e pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Coordenou o Projeto Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID) do curso de Letras/Língua Espanhola (UERN) de 2015 a 2018.

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Recebido em 22-03-2021

Revisões requeridas em 18-06-2021

Aceito em 22-06-2021

Published

30-05-2022

How to Cite

NETO, J. R. de M. PRONUNCIATION TEACHING: A COMMUNICATIVE APPROACH OF THE SEGMENTAL ELEMENTS. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 42, p. 90–101, 2022. DOI: 10.48075/rt.v17i42.27117. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/27117. Acesso em: 17 jul. 2024.