THE TEACHING OF ORALITY PROPOSED BY THE TEXTBOOK: A LOOK AT ISD’S PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.27275

Abstract

The textbook “Tecendo linguagens” (weaving languages): Portuguese language, authored by Oliveira and Araújo (2018), is the material adopted by all elementary schools in the public network of the State of Paraná, in the year 2020 until 2023. Such its importance, we are interested in investigating if the referred material offers, a work suggestion for the language development of the students for the production of oral genres, in a more specific way, of the regulated debate. For this aim, we rely on the theoretical and methodological precepts of Sociodiscursive Interactionism, mentioned as a guiding basis by the textbook itself; and, as an analysis category, the regular characteristics of the genre listed in the construction of a theoretical model of the genre and the abilities prescribeb by the BNCC. The results demonstrate that the work presents divergences between the theoretical proposal and the activities that configure the textbook. And that does not offer a work proposal that promotes the development of students’ language skills for the production of the oral textual fenre regulated debate, since few characteristic elements that fundament the genre are transformed into school content.

Author Biographies

Marilúcia Santos Domingos STRIQUER, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Professora da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), campus Jacarezinho. Doutora em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Diálogos linguísticos e ensino: saberes e práticas (UENP/CNPQ).

Angelita Fernandes da SILVA, Secretaria de Educação do Estado do Paraná (SEED)

Professora da Secretaria de Educação do Estado do Paraná (SEED). Mestre em Letras.

References

ALENCAR. A. G. O Gênero debate nos livros didáticos de Português do ensino médio: vozes em diálogo. 2017. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, 2017.

ARAÚJO, C. A. Ensino e avaliação do gênero debate nos livros didáticos de português para o ensino médio aprovados no PNLD. 2016. Dissertação (Mestrado) – Centro de Artes e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, 2016.

BAUMGÄRTNER, C.T. Grupo de estudos de Língua Portuguesa – GELP: uma experiência de formação continuada de professores com foco em gêneros orais e ensino. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T.C (Orgs.). Gêneros orais no ensino. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2015, p. 91-115.

BARROS, Eliana Merlin Deganutti de. Transposição didática externa: a modelização do gênero na pesquisa colaborativa. Raído, Dourados, MS, v. 6, n. 11, p 11 - 35, jan./jun. 2012. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/Raido/article/view/1687. Acesso em: 13 de junho de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em maio de 2019.

BRONCKART, J. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2009.

DOLZ, J.D.; GAGNON, R. O gênero de texto, uma ferramenta didática para desenvolver a linguagem oral e escrita. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T.C (Orgs.). Gêneros orais no ensino. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2015, p. 23-56.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95-128.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 41-70.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 149-183.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B.; DE PIETRO, J. Relato da elaboração de uma sequência: o debate público. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 247-278.

NASCIMENTO, E.L. Debate na sala de aula: gênero catalizador para aprendizagens e desenvolvimento. In: BUENO, L.; COSTA-HÜBES, T.C (Orgs.). Gêneros orais no ensino. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2015, p. 197-227.

OLIVEIRA; T. A.; ARAÚJO, L. A. M. Tecendo linguagens: Língua Portuguesa: 9° ano. 5° ed. Barueri, SP: IBEP, 2018.

PEREIRA, C. C.; NEVES, J. S. B. Ler/ Falar/ Escrever. Práticas discursivas no Ensino Médio: uma proposta teórico-metodológica. Rio de Janeiro: Lexikon, 2012.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares: das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 71-91.

Recebido em 28-04-2021

Revisões requeridas em 02-08-2021

Aceito em 16-08-2021

Published

30-05-2022

How to Cite

STRIQUER, M. S. D.; SILVA, A. F. da. THE TEACHING OF ORALITY PROPOSED BY THE TEXTBOOK: A LOOK AT ISD’S PERSPECTIVE. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 42, p. 48–62, 2022. DOI: 10.48075/rt.v17i42.27275. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/27275. Acesso em: 17 jul. 2024.