CONTINUED TEACHER TRAINING:

A DIDACTIC SEQUENCE PROPOSAL FOR THE TRAINING OF READERS STARTING FROM CORDEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.27278
Supporting Agencies
Universidade Federal da Paraíba, Programa de Pós Graduação em Literatura e Ensino

Keywords:

Formação continuada. Professores. Literatura de Cordel.

Abstract

The paper presents an excerpt from a master's research, in which a study was carried out on the potential of the continuing education process for elementary school teachers.
The proposal defended by this research concerns the insertion of cordel literature in the classroom, as a text to be mediated for the formation of readers. The objective of this research was to propose, as a final product, a didactic sequence – presented here – that intends to assume, together with the teacher, the role of methodological support in the mediation process of this
literature in the classroom. The article is organized in three parts: the first part deals with
theoretical aspects about continuing education for teachers and cordel pamphlets as part of the reading mediation process. In the second, it reflects on the figure of the teacher as a reader. And
in the last one, based on the didactic sequence model adopted by Cosson (2014), it presents as a pedagogical proposal for the mediation of literary texts in the classroom, a didactic sequence to be discussed/worked on the continuing education courses for teachers in the area of reading and formation of readers and based on work with cordel literature. Therefore, the study is guided by authors such as Amigues (2004), who problematizes teacher education, Colomer (2007) and
Cosson (2013), who discuss literature and its presence in the formation process of readers,
directing its focus for students, and Pinheiro (2013), who explores the cordel as a pedagogical resource.

Author Biographies

Rozânia Ferreira SERIKAWA, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Letras, pela Universidade Estadual da Paraíba; Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba; Especialista em Psicopedagoia, pela IESP; Mestranda em Literatura e Ensino pela Universidade Federal de Campina Grande

Naelza de Araújo WANDERLEY, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Licenciatura plena em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Patos (1992), Especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Fundação Francisco Mascarenhas / UFPB (1996), mestrado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2001), doutorado em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (2005) e pós-doutorado na área de Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (2007). Atualmente, é professora da Universidade Federal de Campina Grande. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literatura Brasileira, atuando principalmente nos seguintes temas: Literatura colonial, Literatura Portuguesa - período medieval; Literatura de cordel, Literatura e ensino, Metodologia da Pesquisa.

References

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.) O ensino como trabalho: Uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004. p. 35-53.

ATHAYDE, J. M.de. A Bela Adormecida no bosque. Juazeiro do Norte: Ed. Prop. Filhos de José Bernardo da Silva, 1974. Disponível em: http://acervoantonionobrega.com.br/cordeis/an-cordel2085. Acesso em: 03 abr. 2021.

BURLAMAQUE, F. V. Os primeiros passos na constituição de leitores autônomos: a formação do professor. In: TURCHI, M. Z.; SILVA, V. M. T. (org.). Leitor formado, leitor em formação: leitura literária em questão. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2006. p. 79-91.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2009.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2007.

COSSON, R. Prefácio. In: PINHEIRO, A.S.; RAMOS, F. B. (org.). Literatura e formação continuada de professores: desafios da prática educativa. 14.ed. Campinas, SP: Mercado de Letras; Dourados, MS: Editora da Universidade Federal da Grande Dourados, 2013.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

COSTA, N. M. L. A formação contínua de professores – Novas Tendências e Novos Caminhos. Holos, Ano 20, dezembro de 2004. Disponível em: http://www3.ifrn.edu.br./ojs/index.php/HOLOS/article/view/48/52. Acesso em: 03 abr. 2021.

DIÉGUES JR., M. Literatura de cordel. In: BATISTA, S. N. Antologia da literatura de cordel. Natal: Fundação José Augusto, 1977.

MARINHO, A. C.; PINHEIRO, H. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo. Cortez. 2012.

MENESES, U. T. B de. A literatura de cordel como patrimônio cultural. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, [S.l.], n. 72, p. 225-244, 2019. DOI: 10.11606/isnn.2316-901X.v0i72p225-244. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/157058. Acesso em: 03 abr. 2021.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, dez. 2017. Disponível em: São Paulo, 2017. Disponível em http://www.sicelo.br/scielo.php?script=sci_arttect&pid=S0100-15742017000401106&Ing=pt&nrm=iso>. Acesso em 07 ago, 2020. https://doi.org/10.1590/198053144843.

OLIVEIRA, G. R. O professor de português e a literatura – relações entre formação, hábitos de leitura e práticas de ensino. São Paulo: Alameda, 2013.

PINHEIRO, J. H. O que ler? Por quê? A literatura e seu ensino. In: Leitura de literatura na escola. DALVI, M. A.; RESENDE, N. L. de.; JOVERFALEIROS, R. (org.). São Paulo: Parábola, 2013.

PINHEIRO, J. H. Cordel para crianças: Aspectos temáticos e metodológicos ou um sabiá na sala de aula. In: DEBUS, E.; BAZZO, J. L. S.; BORTLOTTO, N. (org.). Poesia (cabe) na escola: por uma educação poética. Campina Grande: EDUFCG, 2018.

POZZETTI, R. A. A formação do professor leitor: práticas de leitura em diferentes contextos. 2007. 150f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2007. Disponível em: https://sapientia.pucsp.br/bitstream/handle/13926/1/Renata%20Angelica%20Pozzetti.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.

ROUXEL, A. Um sujeito leitor para a literatura na escola. Entrevista com Annie Rouxel. [Entrevista concedida a] Neide Luzia de Rezende e Gabriela Rodella de Oliveira. Revista Teias, v. 6, n. 41, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/24526. Acesso em: 15 abr. 2021.

ROUXEL, A. Aspectos metodológicos do ensino de literatura. In: Leitura de literatura na escola. DALVI, M. A.; RESENDE, N. L. de.; JOVERFALEIROS, R. (org.). São Paulo: Parábola, 2013.

SAMPAIO, E. S.; SOUZA, M. L. G. de. A perspectiva de ensino de Literatura nos Livros Didáticos de Português: O que se ensina quando se ensina Literatura? Entreletras, Araguaína/TO, v. 6, n. 1, p. 22-23, jan/jun. 2015. Disponível em: http://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/entreletras/articledownload/6715/14913/. Acesso em: 13 jul. 2021.

TARRDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

ZILBERMAN, R. Entrevista com Regina Zilberman. [Entrevista concedida a] Meire Cavalcante. Revista Nova Escola, 2007. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/953/entrevista-com-regina-zilberman. Acesso em: 18 jun. 2020.

Recebido em 29-04-2021

Revisões requeridas em 09-06-2021

Aceito em 03-08-2021

Published

30-05-2022

How to Cite

SERIKAWA, R. F.; WANDERLEY, N. de A. . CONTINUED TEACHER TRAINING: : A DIDACTIC SEQUENCE PROPOSAL FOR THE TRAINING OF READERS STARTING FROM CORDEL. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 42, p. 154–165, 2022. DOI: 10.48075/rt.v17i42.27278. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/27278. Acesso em: 17 jul. 2024.