FORMAL ORAL GENRE

WHAT IS POSSIBLE AND NECESSARY TO BE TEACHED IN THE TEACHING BOOK FOR YOUNG, ADULT AND ELDERLY PEOPLE?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.27281

Keywords:

Formal oral genres, Education of Young, Adult and Elderly People, Textbook

Abstract

What do textbooks propose when they present a set of strategies for working with formal oral genres in the classroom?This questioning guides this work that investigated the treatment with formal oral genres presented by a collection of textbooks directed to the education of Young, Adult and Elderly people. To achieve this goal we focus on the documentary approach(FLICK, 2009, LOPES e GALVÃO, 2001) to analyze the collection “É Bom Aprender”
(PNLD, 2011), acquired by 16 (sixteen) municipalities of public education networks of Mata Norte Pernambucana. To discuss the investigated phenomenon, we submitted the collection to an
interpretivist analysis, based on a qualitative approach (BORTONI-RICARDO, 2008).The results indicate the presence of proposals aimed at the use of formal oral, favorable to the understanding of dimensions related to social uses however, it is limited from the point of view of the space of
reflection on the various discursive situations and on the approximations between the genres materialized in the oral and written modalities of the language. Faced with this scenario,we
reinforce the importance that working with formal oral textual genres in EJAI classes is a primary task for the students' teaching-learning process, since it contributes to the acquisition of an effective social-linguistic development that, therefore, favors the consolidation of subjects' rights.

Author Biographies

Débora Amorim COSTA-MACIEL, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Atua como professora do Programa Graduação em Pedagogia e de Pós-Graduação em Educação e PROFLETRAS da Universidade de Pernambuco (UPE). É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE) e coordena o Grupo de Pesquisa em Educação, Letramento, Oralidade e Alfabetização (ELOA). Trabalha na área de Educação e Linguística, com ênfase em ensino-aprendizagem, com atenção para as discussões realizadas no âmbito da Educação básica e da Educação de Jovens e Adultos.

Fabrini Katrine BILRO, Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco (2016). Possui especialização em Educação e Linguagem (2014) e graduação em Letras (2010), ambas pela Universidade de Pernambuco. Atualmente é professora de Língua Portuguesa da Secretaria de Educação do Município de Goiana e da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação e Linguagem, principalmente em temas relacionados aos processos de ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa, à oralidade, aos gêneros textuais e à prática docente. Realiza pesquisas junto ao Grupo de Pesquisa em Educação, Letramento, Oralidade e Alfabetização

Maria Lúcia Ferreira de Figueirêdo BARBOSA, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduada em Psicologia (1979), Mestre em Letras (1994) e Doutora em Letras (2000) todos pela Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é Professor Associado III da Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: alfabetização de jovens e adultos, concepções de leitura, oralidade e escrita, letramento, ensino de Língua Portuguesa

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Recebido em 29-04-2021

Revisões requeridas em 02-08-2021

Aceito em 18-08-2021

Published

30-05-2022

How to Cite

COSTA-MACIEL, D. A.; BILRO, F. K.; BARBOSA, M. L. F. de F. FORMAL ORAL GENRE: WHAT IS POSSIBLE AND NECESSARY TO BE TEACHED IN THE TEACHING BOOK FOR YOUNG, ADULT AND ELDERLY PEOPLE?. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 42, p. 36–47, 2022. DOI: 10.48075/rt.v17i42.27281. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/27281. Acesso em: 17 jul. 2024.