THE DIMENSIONS OF TEACHING ORALITY IN THE MATERIALS OF THE PACTO NACIONAL PELA ALFABETIZAÇÃO NA IDADE CERTA IN 2013.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v17i42.27299

Keywords:

Teacher training, Orality, Oral teaching dimensions

Abstract

This article aims to analyze the approach and didactic guidelines given to the dimensions of teaching orality in the didactic materials that comprised the Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) in 2013. Based on some studies related to teaching the Portuguese language and orality, as well as the concept of continuing education: Bakhtin (2010); Schneuwly and Dolz (2004), etc. In addition, our categories were built based on the teaching dimensions indicated by Leal, Brandão and Lima (2012), which are: (1) Valorization of the oral tradition text; (2) Oralization of written texts; (3) Linguistic variation and speech and writing relations; (4) Production and understanding of oral genres, as well as the dimension (5) Informal situations of oral interaction, identified in this study. We analyzed the 36 notebooks used in the formation of the PNAIC, in a qualitative way and based on content analysis (Bardin, 1977). The results found point out that the notebooks used in the training recognize orality as an object of teaching the Portuguese language, presenting clear teaching objectives and a broad approach to the dimensions of teaching orality presented by the studies guiding this research.

Author Biographies

Julia Teixeira SOUZA, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPE (2018). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFPE, Graduada em Pedagogia pela UFPE. Atualmente é professora do 1º ano do ciclo de alfabetização da Prefeitura Municipal do Recife. Possui experiência na área de Educação,com ênfase em ensino e aprendizagem da Língua Portuguesa. É membro do Centro de Estudos em Educação e Linguagem (CEEL / UFPE), no qual desenvolve atividades de formação de professores, elaboração de materiais para formação docente, produção e análise de materiais didáticos (jogos e livros) e organização de eventos como Fóruns, Seminários e Congressos. 

Ana Cláudia Rodrigues Gonçalves PESSOA, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1992), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Pernambuco (1999) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2007). Membro do Centro de Estudo em Educação e Linguagem (CEEL/UFPE), professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco, atuando na graduação e na pós-graduação no Programa de Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem, ortografia, escrita e ensino.

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SOUZA, Julia Teixeira. Concepção de Oralidade Presente no PNAIC e na formação dos orientadores de estudos e professores alfabetizadores de Pernambuco. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2016.

Recebido em 30-04-2021

Revisões requeridas em 13-08-2021

Aceito em 18-08-2021

Published

30-05-2022

How to Cite

SOUZA, J. T.; PESSOA, A. C. R. G. THE DIMENSIONS OF TEACHING ORALITY IN THE MATERIALS OF THE PACTO NACIONAL PELA ALFABETIZAÇÃO NA IDADE CERTA IN 2013. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 42, p. 24–35, 2022. DOI: 10.48075/rt.v17i42.27299. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/27299. Acesso em: 17 jul. 2024.